לעבור את גיל המעבר בשלום

כל אחת מאיתנו צפויה לחוות את גיל המעבר, על גלי החום וחוסר הנוחות המאפיינים אותו. השינוי בגוף ובנפש יכול לערער גם את נשות החיל

כל אחת מאיתנו צפויה לחוות את גיל המעבר, על גלי החום וחוסר הנוחות המאפיינים אותו. השינוי בגוף ובנפש יכול לערער גם את נשות החיל שבנינו, אבל אם נדע למה לצפות ונלמד איך להקל על התסמינים, גם הוא לא יוכל לנו

גיל המעבר, או בשמו הפחות נעים ״גיל הבלות״(מנופאוזה), פוגש כל אחת ואחת מאיתנו פחות או יותר בתחילת העשור השישי לחיינו וטומן בחובו מורכבות ושינויים גופניים ונפשיים. גיל המעבר תופס אותנו כשאנחנו מנהלות אורח חיים פעלתני כבר כמה עשורים רצופים, מרחיבות את התא המשפחתי, מנהלות את משק הבית, שגם נטל הפרנסה לא פעם על כתפינו – אבל גופנו עודו בשיא כוחו. הסימפטומים הנפוצים של גיל המעבר יכולים להשפיע על כל אחת, כ-90% מהנשים חוו לפחות תופעת לוואי גופנית אחת במהלך התקופה.

מקור המונח מנופאוזה הוא ביוונית – מנו משמעו חודש ופאוזה משמעו הפסקה, והוא מרמז על הפסקתו של המחזור החודשי. אי שם בסביבות גיל 50 מתחילה ירידה הדרגתית בכמות האסטרוגן, ההורמונים המיוצרים בשחלות והאחראים על התפתחות ותפקוד מערכת הרבייה, וירידה בייצור הורמון הפרוגסטרון האמון על עיבוי ריבית הרחם לפני ההריון.

אחת מתופעות הלוואי השכיחות ביותר היא גלי-החום, ולצידה אנחנו חוות שהמחזור אינו תקין כבעבר, זאת כיוון שגם הביוץ אינו כבימים עברו. השלב הזה נקרא פרי-מנופאוזה או קלימקטריום. המעבר מהשלב הראשון למנופאוזה עצמה מאוד ברור, במשך לפחות שישה חודשים לא מתרחש המחזור החודשי, זוהי ״נקודת האל-חזור״ בכל הנוגע לתפקוד השחלות שלנו, וכשייסתמו גלי החום ושאר תופעות הלוואי נדע שגם את השלב המשלים עברנו. התשובה לכמה זמן כל זה צפוי לקחת אישית ומשתנה מאשה לאשה, ונעה בין כמה חודשים למספר שנים.

אז למה צריך לצפות?

רשימת תופעות הלוואי שאנחנו עלולות לחוות ולסבול מהן במהלך התקופה מרתיעה כמו כל רשימת תופעות לוואי שמופיעה על הוראות שימוש של תרופות. לבד מגלי החום שבאים לידי ביטוי גם בהאדמת העור ותחושת דופק מהיר, אנחנו צפויות לסבול מהזעות עזות בשנת הלילה (כאלו שיעירו אותנו למיטה ספוגה), עייפות, קשיים בהירדמות או בשנת לילה רציפה, שינויים במצב הרוח, כאבי ראש, נשירת השיער הטבעי מהראש וצמיחתו דווקא מאזור הפנים, כאבי ראש, ופעמים רבות גם עלייה במשקל ובעיות בדרכי השתן.

רגע לפני שאופף אתכן הדיכאון (שגם מופיע ברשימה), תשמחו לדעת שגלי החום אמנם מעיקים, אך פרק הזמן שבו הם נמשכים הוא קצר, ושמירה על משקל תקין משפיעה לחיוב על עצם קיומם. על הסימפטומים האחרים אנחנו יכולות להקל בשמירה על אורח חיים קצת יותר בריא – פעילות גופנית, תזונה נכונה והרגעת הנפש.

עברנו את פרעה

המנופאוזה אינה מחלה, אלא תהליך טבעי שעובר על הגוף שלנו ומכאן שהדרך הכי טובה להקל עליו היא בדרך הטבע – חשוב לאכול יותר ירקות ופירות מסוגים שונים, אלו מלאים בוויטמינים, נוגדי חמצון ושאר תופינים, והם מסייעים לשמירה על המשקל. במידה ואין לכם הרגלי תזונה נכונים ומעולם לא נדרשתם להקפיד על כך, לא יזיק לקבל הכוונה בנושאי תזונה מרופאה או דיאטנית, ובמקרה הצורך גם להיעזר בתוספי תזונה כ"פיצוי" על מחסור בחומרים חיוניים כמו חומצות שומן, ויטמינים ומינרלים.

בכדי לחזק את העצמות, יש להעשיר את התפריט בסידן ומגנזיום כמו זרעי חמניה, שעועית ירוקה ולבנה, תאנים וסרדינים. בבריכת הדגים תמצאו גם את חומצות השומן ״אומגה 3״, ולשמירה על איזון רמת הסוכר בגוף ולירידה בשינויים במצב הרוח, פנו למזונות עשירים בוויטמינים מקבוצת B כגון כבדים, ביצים, דגנים מלאים ואגוזים, תוך כדי הקפדה על רמת כולסטרול נמוכה.

שמירה אורח חיים בריא יותר היא לא רק עניין של תזונה, גם פעילות גופנית (ומניעה מעישון) מסייעת להקלה בסימפטומים. כיוון שזו אינה מחלה, אין לה גם תרופה, אך מי שתופעות הלוואי מפריעות לה לתפקוד היום יומי, יכולות לפנות לרופא להתייעצות. אף על פי שהמחקר על אודות המנופאוזה צעיר יחסית, שכן עד לפני כמאה שנים עמדה תוחלת החיים של נשים על פחות מגיל הסף, ישנם כמה טיפולים אפשריי להקלה על הסימפטומים השונים.

כל דבר בעיתו

״לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם״ ( קהלת, ג', א'), וכעת הגיע הזמן לנוח קצת על זרי הדפנה. בימים הקשים אל תהססו לבקש את עזרת בני הבית – תמיד הייתן שם בשבילם. הרשו לעצמכן לנוח כשאתן זקוקות לכך, ככל שתשמרו על עצמכן טוב יותר, תזכו לקחת חלק פעיל יותר בחיי המשפחות של בנותיכם ובניכם ולאיכות חיים גבוהה יותר, מגיע לכן.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה