תרופות סבתא: צמחי המרפא לחורף

רופאים קוראים להן תרופות סבתא, אבל הניסיון מוכיח שהן עובדות וגם המדע מסכים. בדקנו איך זה עובד ואף הבאנו המלצות לתרופות סבתא

רופאים קוראים להן תרופות סבתא, אבל הניסיון מוכיח שהן עובדות ובסופו של דבר – גם המדע מסכים. יצאנו לבדוק איך זה עובד ואף הבאנו המלצות לכמה תרופות סבתא שכאלה. כמה טרי ככה בריא

לשכנע ילד חולה לבלוע כדור זה לא פשוט, למזלנו יש דרכים נוספות לדאוג לבריאות. מרק עוף חם, לדוגמה, הוא מאכל אידיאלי לחורף קר – הוא מחמם, מנחם, והסבתות אומרות שהוא גם מרפא. שנים שהרופאים פקפקו וזלזלו עד שמחקרים באו והעמידו אותם על טעותם: מרק עוף אמיתי, כזה שלא מגיע מאבקה, אכן עוזר בריפוי מחלות חורף, שיעול, הצטננות שפעת ודומיהם. במרק עוף, מסתבר, יש חומרים בעלי תכונות אנטי דלקתיות וחומרים העוזרים בהתחדשות תאי דם אדומים ובנוסף אדי המרק גם עוזרים בריכוך הליחה. בקיצור – למה צריך כדור כשאפשר לאכול מרק? החוקרים שבדקו את העניין, דרך אגב, השתמשו במרק עוף יהודי מסורתי. כולל הקניידלך.

מרק עוף הוא לא תרופת הסבתא היחידה הידועה. ישנם היום תרופות סבתא רבות שכבר קיבלו אישוש מדעי. אחרות עדיין מחכות שהמדע ישיג את הידע העממי הקיים. אז מה עושים לקראת החורף כדי לדאוג לבריאות?

כמה מילים על זהירות ונטורופתיה

ישנם צמחים שהשימוש בהם מצוין לסוגי ריפוי שונים אך בשילוב עם בעיות רפואיות מסוימות, תרופות או צמחי מרפא אחרים עלול להתגלות כמזיק. למשל ליקריץ (שוש) – לליקריץ תכונות מחטאות והוא גם עוזר בריכוך והוצאת ליחה, אבל הוא גם יכול להעלות את לחץ הדם. אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, לדוגמה, טוב יעשו אם ימנעו מתרופת סבתא זו.

אפילו בימי עבר, שם הידע הנוגע לשימוש בצמחים היה נפוץ ועבר מאם לבת, תמיד היו הלוחשות לצמחים – אותן נשים שהתמחו בריפוי באמצעות צמחי מרפא, הכירו וקטפו, ייבשו, כתשו ורקחו מרקחות לטיפול בתחלואים שונים. כאשר אדם חלה הוא פנה לאותן יודעות דבר ונעזר בידע הנרחב שלהן כדי להחלים. כיום, הידע הזה מצוי אצל הנטורופתים. נטורופתיה היא נושא הנלמד בבתי ספר לרפואה אלטרנטיבית ומשלב לימודים מתחום הרפואה המערבית לצד היכרות מעמיקה עם צמחים והדרך הטובה ביותר להפיק מהם את המרב, יסודות רפואה סינית, אבחון ושילוב גוף ונפש. לא כל אחד הוא לוחש לצמחים וכאשר הולכים להתייעץ עם אחד כדאי לבדוק שמדובר בנטורופת מוסמך. אם העולם הזה מדבר אלייך והיית רוצה לעשות לביתך, תוכלי גם את ללכת ללמוד לימודי נטורופתיה ולהפוך לנטורופתית מוסמכת בעצמך.

עכשיו שכבר נזהרנו – כמה דברים פשוטים שיעזרו לעבור את החורף בשלום.

הקלה על מערכת הנשימה

אין חורף ללא הצטננות, שפעת, ברונכיט או סתם שיעול טורדני. יש לא מעט צמחים שכהכנה נכונה יעזרו לצלוח את המחלה ביתר קלות:

  • תימין – (ידועה גם כטימין או קורנית) – מצוין עם מאכלים רבים וגם, מתברר, עוזר מאד בשחרור ליחה מציקה. אפשר לשלב תימין בתה חליטת אגסים אדומים, או חליטות משולבות עם צמחים כמרווה, עלי זית, סרפד או סמבוסק שחור. אפשר לגדל צמחים אלו לבד, או לרכוש בחנויות טבע.
  • דבש – לדבש תכונות אנטי בקטריאליות והוא מצוין כעזר למלחמת הגוף בחיידקים. יש המכנים אותו "האנטיביוטיקה של הטבע". אפשר להוסיף אותו לתה, להכין ממנו גוגל מוגל עם חלמון, ביצה וחלב חם (מצוין לדלקות גרון) או להשרות אותו עם שום ובצל להקלה על שיעול.
  • חמוציות ומיץ חמוציות – חמוציות עוזרות לטיפול בדלקות בדרכי השתן ובאולקוס. כמו במקרה של מרק עוף, גם במקרה הזה הרופאים כבר מודים כי תרופת הסבתא הזו פועלת – החמוציות מונעות מהחיידקים להיצמד לדופן התאים בדרכי השתן ובקיבה – ובכך מונעות דלקות ואולקוס שמקורו חיידקי.
  • קינמון וג'ינג'ר – קינמון וג'ינג'ר הם שני צמחים חמים הגורמים להזעה. באמצעות תכונתם זו, הם מצוינים להורדת חום. תה מאבקות קינמון וג'ינג'ר (שניהם ביחד או כל אחד לחוד) יעזור פלאים בהורדת החום. דרך נוספת להילחם בחום גבוה היא על ידי מטלית רטובה המונחת על הראש או כפות הרגלים. בדומה לזעה, גם כאן הנוזל יתנדף והגוף יתקרר. שדרוג נוזל המרטיב את המטלית במספר טיפות אלכוהול או חומץ יעזור בקירור הגוף ובהורדת החום.
  • מרווה – יש מספר סוגי מרווה נפוצים בארץ: מרווה רפואית, מרווה משולשת ועוד. לכל סוגי המרווה תכונות ריפוי ידועות ודומות, אך סוגי המרוות השונים נבדלים זה מזה במיקוד יכולות הריפוי. המרווה עוזרת למגוון מצבים: צינון, מחלות דרכי הנשימה, הורדת לחץ דם, חיטוי חלל הפה והגרון ועוד. הדרך הטובה ביותר להיעזר בה היא באמצעות חליטה.
  • שום – צמח נוסף שידוע כאנטיביוטיקה של הטבע הוא השום. לשום תכונות אנטי דלקתיות. בגלל ריחו העז וטעמו החריף, אפשר להשתמש בתמציות וכמוסות שום המרכזות את תכונותיו המרפאות אך גם מנטרלות את ריחו המודגש.

תרופות סבתא עובדות ואין סיבה לא להיעזר בהן. הן ידידותיות וטעימות, משדרגות ארוחות ומשקאות והכי חשוב – עוזרות לשמור על הבריאות.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה