קונה פעם ראשונה רכב יד שניה?

מסתבר שיש הבדל בין רכישת רכב חדש לרכב משומש, יצאנו לבדוק מה חשוב לבדוק לפני שקונים רכב יד שנייה

חושבים לרכוש רכב ומרגישים שיד שניה זה הפתרון? מסתבר שיש הבדל בין רכישת רכב חדש לרכב משומש, יצאנו לבדוק מה חשוב לבדוק לפני שקונים רכב יד שנייה

רכב זה עניין יקר, אבל גם עניין שיכול להפוך את החיים להרבה יותר נוחים. כאשר עורכים את הקנייה בצורה מסודרת ולפי שלבים מוגדרים, אפשר למצוא פנינים של ממש ולזכות ברכב טוב ונח שישרת נאמנה.

שלב ראשון – הגדרת יעדים

בשלב הראשון יש להגדיר באופן ברור ומדויק מהם הצרכים אותם אמור הרכב לספק:

  • כמה אנשים ייסעו ברכב בדרך כלל? כמה במושב האחורי? האם יש צורך בחיבור למושבי בטיחות?
  • האם דרוש רכב קומפקטי שיכנס לחניות קטנות וצפופות?
  • מה גודל תא המטען הדרוש?
  • האם הרכב יתמודד עם עליות תלולות? עד כמה חזק הוא צריך להיות?

כאן הזמן לבדוק דגמים ספציפיים ואת מחירי המחירון שלהם.

שלב שני – הגדרת התקציב

בשלב הגדרת התקציב חלקו את התקציב לשניים: רכישה ואחזקה. תקציב האחזקה מורכב ממוסכים, רישיון, ביטוח, דלק וירידת ערך. עלות ביטוח הרכב תלויה ברכב ובנהג. חברות ביטוח נותנות הנחות על פרמטרים שונים כמו גיל, מין, או נסיעה רק בחלק מימי השבוע. לכן מומלץ לעשות השוואת ביטוח רכב בין החברות השונות. הגדירו מה ההוצאה החודשית הכללית שתוכלו לעמוד בה.

שלב שלישי – החלטה ממי קונים

ישנן מספר אפשרויות לרכישת רכב יד שנייה: אנשים פרטיים, חברות ליסינג, מגרשי רכב. לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות.

  • מחיר: קל יותר לנהל משא ומתן מול אנשים פרטיים עם אינטרס למכור את הרכב.
  • שביעות רצון: מרבית הרוכשים יוצאים מרוצים מעסקאות מול אנשים פרטיים. שביעות הרצון היא בשפל כאשר הרכישה היא ממגרשי הרכבים הפרטיים.
  • השקעת זמן וסבלנות: לרכוש מאדם פרטי דורשת השקעת זמן רבה. במידה וגם רוצים למכור רכב ישן – מדובר בתהליך ארוך כפליים שעלול להתגלות כמתסכל במיוחד. במגרשים ובחברות ליסינג ניתן לחסוך זמן רב כי הרכבים מרוכזים. חברות ליסינג לעתים גם מציעות לרכוש את הרכב הישן תמורת הנחה ברכישת החדש.
  • אמינות: חשוב להפעיל שיקול דעת בכל מקרה, אך את המוכרים הפרטיים חשוב לבדוק בזהירות, כיוון שישנם סוחרי רכב לא מעטים המתחזים להיות מוכרים פרטיים.
  • היסטוריית טיפולים: היסטוריית הטיפולים תהיה לרב מלאה דווקא בחברות הליסינג התפעולי שם תהליך תיקון הרכב והטיפול בו מוסדרים.

שלב רביעי – היכרות עם השוק

דאגו לראות כמה רכבים, כמה חברות ליסינג ומגרשים ובדקו מה כל אחד מציע. הכרות עם השוק תעזור בניהול משא ומתן יעיל יותר.

שלב חמישי – שיחת הטלפון

במידה ובחרתם לרכוש מאדם פרטי, התחילו עם שיחת הטלפון. בררו וגששו האם הרכב עומד ביעדים שהוגדרו (תפעוליים ותקציביים) ונסו להבין מי האדם מולו תתבצע המכירה. וודאו כי האדם איתו אתם נפגשים הוא בעל הרכב ולא מישהו שעושה טובה לחבר או לבן משפחה – לרב יהיה מדובר בסוחרי רכב ולא באנשים פרטיים.

שלב שישי – פגישה והתרשמות ראשונית

קבעו את הפגישה לראות את הרכב באור יום. בדקו את הרכב היטב והתרשמו מפגמים חיצוניים כמו פגיעות בפח, צבע הרכב, מצב הצמיגים וכ'ו. חפשו פגיעות גם בפח תא המטען.

בדקו גם מערכות חשמליות שונות ברכב. בדקו שכל החלונות והדלתות נפתחים כראוי, המגבים עובדים, הפנסים נדלקים (כולל איתות ובלם), המזגן ומערכת הבידור עובדים והצופר צופר.

שלב שביעי – זיהוי בעל הרכב והרכב

בדקו את תעודת הזהות של המוכר וודאו שאכן מדובר בבעל הרכב. השוו את מספר הזיהוי המופיע ברישיון הרכב למספרי זיהוי שילדת הרכב והמנוע וספר הרכב. אם המספרי הזיהוי מטושטשים או מחוקים – עברו לרכב הבא.

שלב שמיני – שלב השאלות

שאלו שאלות והרבה: כמה ק"מ הרכב עבר? האם עבר תאונות? כמה דלק הוא שותה? האם יש צורך למלא שמן לעתים תכופות? כמה בעלים הרכב עבר? למה הוא עומד למכירה? האם יש עוד משהו שעליכם לדעת על הרכב? היכן הרכב טופל? האם המנוע הוחלף? האם יש שני מפתחות לרכב?

שלב תשיעי – בדיקת עומק

פתחו את מכסה המנוע, התניעו, שימו בניוטרל, לחצו על דוושת הדלק עד הסוף ועזבו. בדקו האם הרכב מוציא עשן – עשן סגול, שחור או לבן מעידים על בעיה או בלאי. ביום קר יתכן שיצאו אדים מהמנוע – זה תקין. בדקו אם יש נזילות שמן או מים מתחת לרכב. בדקו את המדבקה על המצבר וודאו שהוא בן פחות מ-3 שנים. נסו להקשיב לרעשים חריגים הבוקעים מהמנוע.

שלב עשירי – נסיעת מבחן

קחו את הרכב לנסיעת מבחן, התרשמו מנוחות הנהיגה, מצב דוושות הגז והבלמים, המצמד והעברת ההילוכים. בדקו שההגה לא רועד או משוך לכיוון מסוים.

שלב אחד עשר – בדיקה במכון רישוי

קחו את הרכב לבדיקה במכון רישוי שאתם תבחרו, לא בעל הרכב. סכמו מראש שהתשלום עליכם – אלא אם כן מתגלות תקלות חמורות שלא דווחו מראש.

שלב שניים עשר – בדיקת שעבוד ומשכון, והעברת בעלות

לפני הרכישה, בצעו בדיקת משכון ושעבוד. ניתן לבצע בדיקה זו בסניף הדואר שבו תתבצע העברת הבעלות או דרך האינטרנט בעלות נמוכה בהרבה. העברת הבעלות עצמה מתבצעת בסניף הדואר. רצוי שגם המוכר וגם הקונה יהיו נוכחים והתשלום יהיה באמצעות המחאה בנקאית. עמלת העברת הבעלות היא בהתאם למה שסוכם בינכם.

מזל טוב על הרכב החדש. אל תשכחו להוציא ביטוח חובה לרכב ואולי גם להעביר אותו טיפול, כסגולה לחיים ארוכים.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה