כך נגרום לילדים לחגור חגורת בטיחות

ילדים רבים לא אוהבים להיחגר, אך לנו כהורים האחראים לבטיחותם אין כל אפשרות להתפשר בעניין. הנה כמה דרכים לפתרון הסוגיה ברוח טובה

לאריזות של מכשירי חשמל חדשים מצורפת חוברת הוראות הפעלה המסתיימת בפרק על תקלות נפוצות. על פי רוב, העצה הראשונה המופיעה בו היא: "בדקו שהמכשיר מחובר לרשת החשמל". חינוך ילדים שונה אמנם מהותית מתפעול מכשיר חשמלי, אך כשם שעם מכשירי החשמל התקלות נוטות לחזור על עצמן, כך גם קיימים קווים מקבילים בין מקרי הסירוב השונים שאנו נתקלים בהם כהורים. מקרה נפוץ במיוחד הוא זה של ילדים שלא רוצים להיחגר בחגורת בטיחות, או שמסירים אותה מיוזמתם במהלך הנסיעה. אם במקרים אחרים של סירוב ניתן לעיתים להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים, חשיבותה החיונית של חגורת הבטיחות לא מותירה פתח לגמישות.

השימוש בחגורות בטיחות חשוב בכל גיל, אולם בקרב ילדים ופעוטות הוא קריטי אפילו יותר. ילדים ופעוטות פגיעים יותר ממבוגרים בזמן תאונה בשל משקלם הנמוך, והשימוש בחגורת בטיחות מפחית את הסיכוי לפגיעה חמורה בהם בעת תאונה ב-40%. כאשר מדובר בכיסאות בטיחות לתינוקות הנתון אף מטפס עד ל- 71%.

החוק מגדיר במדויק מי חייב להיחגר ובאיזה אמצעי: עד גיל שנה יש להשתמש בכיסא בטיחות כאשר התינוק פונה כנגד כיוון הנסיעה, ומגיל שנה ועד ארבע עם כיוון הנסיעה. מגיל ארבע יש לעבור מכיסא לבוסטר, ובגיל תשע חל המעבר לחגורה רגילה. החוק אפוא ברור והנתונים לא מותירים מקום לספק. כעת, כל שנותר הוא לשכנע בכך את הקטנטנים.

בעל פה וגם בכתב

הסברים הקשורים לנחיצות השימוש בחגורת הבטיחות עלולים להתגלות כחרב פיפיות. הסבר מפורט מדי עשוי אמנם למנוע ויכוח בענייני חגורות בטיחות, אך לגרום לסיוטי לילה על פגיעה בתאונה. לכן התאימו את ההסבר לגיל הילדים תוך הימנעות ככל האפשר מתיאורים גרפיים. לעומת זאת, אפשר להגיד שהישיבה בכיסא בטיחות היא חובה לא רק כי ההורים החליטו, אלא גם כי כך מורה החוק. אם מדובר בילדים שכבר יודעים לקרוא אפשר אפילו לשלוף מתא הכפפות את חוברת הפוליסה של ביטוח הרכב ולתת להם לקרוא את הסעיף המציין את החובה להיות חגורים.

דוגמה אישית
הדוגמה האישית היא אם כל שיטות החינוך, ומקרה חגורת הבטיחות אינו יוצא דופן. לכן עלינו לזכור בתחילת כל נסיעה שלא רק שלא יוצאים לדרך, אלא אפילו לא מסובבים את המפתח בסוויץ' בכדי להתניע עד שכולם חגורים, מגדול ועד קטן, ולא משנה עד כמה אנחנו ממהרים. אם בעצמינו נבצע את פעולת החגירה בתשומת לב מרבית מתוך כבוד לחשיבותה, ולא כאקט שנעשה כלאחר יד דקה אחרי שיצאנו מהחנייה, בסופו של דבר גם הילד יפנים את המשמעות.

הקשבה והתחשבות

לעתים קרובות נובע הסירוב מסיבה של חוסר נוחות הנוצרת ע"י החגורה או הכיסא שנהפך צר מדי לקטן שכבר הספיק לגדול. על כן חשוב לבדוק את התאמת אמצעי העיגון אל הילד, לוודא שהחגורה לא לוחצת או רפויה מדי ושגובהה מותאם לזה של הילד. חגורה מוצלבת אמורה לעבור דרך מרכז הכתף ולאורך החזה. החגורה התחתונה – מעל הירכיים ומתחת לבטן. כמו כן, הקפידו לוודא שאין בסביבת הישיבה שום דבר בולט שעלול להפריע ולהציק.

לשתף בקבלת ההחלטה
לסירוב נטייה מופלאה להיעלם כאשר הילד חש שהוא שותף להחלטה. כשמדובר בכיסאות בטיחות ובבוסטרים, מומלץ לקחת את הילד אתכם לחנות. תנו לו לבחור את הצבע והדוגמה של הכיסא או הבוסטר וכך תחזקו אצלו את הרצון להשתמש בהם.

הישארו עקביים
הדרישה להיחגר צריכה להישמר ולא משנה מי המבוגר האחראי. כך למשל אם מלווה הסעת הילדים לבית הספר אינו מקפיד שכל הילדים חגורים, המאמץ שלכם להטמעת ההתנהגות עלול לרדת לטמיון. וודאו שהוא אכן מקפיד ואם יסתבר שלא כך הדבר – מהרו ליישר עמו קו בנושא. חובת העקביות חלה כמובן גם עליכם, בכל נסיעה, גדולה כקטנה. זה המקום להזכיר כי מרבית התאונות מתרחשות בנסיעות עירוניות קצרות ובמהירויות נמוכות.
גם במקרים מאתגרים יותר של ילדים המסירים את החגורה בזמן הנסיעה, על התגובה להיות קבועה. אם הוחלט על הפעלת סנקציה בעוון שחרור יזום של החגורה – היו עקביים ביישומה. הוא הדין אם הוחלט על מתן צ'ופר בעבור ההסכמה לשים חגורה.

גרשו את השעמום

אצל הגדולים יותר, הסחת הדעת היא כלי יעיל במיוחד למניעת פתיחה של חגורת הבטיחות בזמן נהיגה, שלעיתים נובעת גם משעמום. כאשר הילד עסוק בדבר אחר, דעתו לא תהיה נתונה לפתיחת חגורת הבטיחות. דאגו לעיסוקים בעת הנהיגה כגון משחק אהוב או השמעת מוזיקה וכך תמנעו את פתיחת החגורה וגם תיהנו מנסיעה שקטה יותר.

האצילו סמכות

כאשר דבר מה נמצא תחת אחריותו של הילד, הסיכוי לשיתוף פעולה עולה. תנו לאח הגדול בוגר לוודא שאחיו ואחיותיו חגורים. ניתן לחלק את האחריות בין מספר ילדים, למשל: כל אחד אחראי על אזור אחר ברכב על ילד יחיד ניתן להטיל אחריות על חגירת הדובי האהוב.

שימרו על ילדכם ועזרו להם לשמור על עצמם – נסיעה טובה!

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה