ושכנתי בתוכם: פרשת תרומה

האם המקדש הוא רק מקום פיזי?

א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה:  מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי.  ג וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם:  זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת.  ד וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים.  ה וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים.  ו שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים.  ז אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן.  ח וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם.

פסוקים אלו משלבים באופן מאוד בולט גם רוחניות אינסופית וגם חומריות.
בהתחלה מתבקש העם לתת מה ש"הלב משחרר" ואז מתחיל פירוט בדיוק מה הלב צריך לשחרר, וכמובן-" וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם"

נראה כי בניית המקדש הוא תנאי הכרחי לשכינת הקב"ה בתוך בני ישראל. נשאלת השאלה,למה הדברים השתנו? הרי לאבות לא היה מקדש, גם למשה רבינו עד אז לא היה מקדש, וכי השם לא שכן בתוכם?

ויותר מכך, מה יהיה בגלות כשלא יהיה מקדש? האם נגזר גורלנו שעד שלא יהיה מקדש, השם לא ישכון בתוכנו?
מצד שני עד שהשם לא ישכון בתוכנו, כנראה, גם לא יהיה בית מקדש…

השאלה כול כך קשה, עד שהיא מחייבת אותנו להסתכל על הפסוק בנקודת מבט אחרת–" וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם"

נכון,צריך לבנות מקדש אבל אם נשים לב, המילה "מקדש" מוזכרת רק כאן בפרשה, לעומת זאת כל הפירוט פונה אל המילה "משכן".
התורה נכתבה לדורות, לכן אנחנו צריכים להסיק מכך שלפרשה הזאת יש משמעות גם בדורנו עכשיו, שאין בית מקדש.

בפרשת תרומה המקדש שבני ישראל נצטוו לבנות הוא אכן המשכן, מלשון ל"שכון בתוכם" בדורנו אנחנו לא יכולים לבנות את המשכן כמו שכתוב בדיוק של הפרשה,אך הקב"ה לא רוצה כרגע משכן, הוא רוצה מקדש. כלומר, התנאי ההכרחי לשכינה של הקב"ה בתוכינו הוא אכן בניית מקדש. אבל בנית מקדש בתוכינו, כלומר בתוך ליבנו לפתוח מקום ומשכן לקב"ה על מנת שיוכל באמת לשכון בתוכנו.

התורה מלמדת אותנו שהדרך הנכונה לעשות זאת היא בבנייה פיזית של משכן או בית מקדש.
אך בזמן שאנחנו לא יכולים לעשות זאת פיזית, אנחנו צריכים לעשות זאת רוחנית בתוכינו. כי המטרה לא אבדה, רק האמצעי הוגבל וכל התהליך הנפלא הזה מתחיל מ:

מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ.
מהלב.

שנזכה לבנית בית המקדש במהרה בימינו!
שבת שלום

 

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה