חג פורים, חג גדול לממתקים?

מה עושים עם כל הממתקים שמקבלים במשלוחי המנות והאם באמת חייבים לחסל הכול לפני פסח? הנתורפטית שרה בר-אשר עונה על השאלות

לא פעם חג הפורים, או בשמו הלא רשמי – חג הממתקים, נתפס אצל רבים מאיתנו כאחד החגים המאתגרים. למרות שמדובר באחד החגים הקצרים ביותר, כמות הממתקים הארוזים כמשלוחי מנות יכולה להספיק לשנה שלמה.

לבחור את הממתקים שנחשבים פחות מזיקים. שרה בר אשר

"ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בצריכת הסוכר – 170 גר' לנפש ליום", מדגישה שרה בר אשר, נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון, ומציעה מספר דרכים להתמודדות עם מכת הממתקים.

"אני ממליצה להתחיל להיערך לחג לא בערב החג, אלא לפחות שבוע מראש. אם נהיה מתוכננים ונדע בדיוק מה אנחנו רוצים לשים במשלוחי המנות, כמה ולמי, נוכל למנוע את כמות הממתקים הענקית שאנחנו רוכשים דקה לפני החג מתוך פחד שניתקע בלי ושמא לא יספיק", אומרת בר אשר.

מה עושים עם הילדים שמחכים לחג ולממתקים שהוא מביא איתו?

"אכן אצל הרבה משפחות בפורים הבית הופך לביתם של עמי ותמי. אני אומרת – משנכנס אדר מרבים בשמחה ובשיחה. כדאי לשוחח עם הילדים מראש על הציפיות שלהם מהחג בכלל וממשלוחי המנות בפרט. חשוב להעלות למודעות את נושא הסוכר ואת נזקיו. בסך הכול, רוב הילדים צורכים המון ממתקים במהלך כל השנה ואין צורך להוסיף על זה גם בפורים".

בר אשר מדגישה שנזקי הסוכר נשארים בגוף לאורך זמן ופוגעים במערכות חיוניות כגון המערכת החיסונית, מאגר הוויטמינים והמינרלים, גורמים לעששת ועוד.

צבעי מאכל לא ראויים למאכל. משלוח מנות מתוק, אילוסטרציה

האם ישנם ממתקים שנחשבים לבריאים?

"כן, יש הרבה. המורכבות היא במשלוח המנות שנועדו לחברים של הילדים. מכיוון שאנחנו לא רוצים להרתיע או להביך את הילדים בשליחת משלוחי מנות 'מוזרים', כדאי לבחור מבין הממתקים המוכרים את אלו שנחשבים לפחות מזיקים. למשל, שוקולד עדיף על סוכריות גומי מלאות בצבעי מאכל. כמו כן, בייגלה אפוי, חטיפי אנרגיה ושלווה ללא צבעי מאכל עדיפים על פני סוכריות, מסטיקים וחטיפים עתירי שומן. כשמדובר במשלוחי מנות שנועדו לשכנים או לחברים של המשפחה – המבחר הרבה יותר רחב וניתן לבשל, לאפות ולקנות מגוון מוצרי מזון שיהיו טעימים ובריאים כאחד ולא ייתפסו כ'מוזרים'.

מה עושים עם הממתקים שקיבלנו בחג ועלינו "לחסל" אותם לפני פסח?

"בעיניי אין צורך לחסל אוכל. על מנת שלא להישאר עם ערימות של ממתקים בסוף החג, כדאי להתחיל את החג ללא ממתקים קנויים ובכך מראש להפחית את כמות הממתקים הכללית".

לגבי הממתקים שקיבלנו במהלך החג, בר אשר מסכמת ואומרת, "כדאי לחשוב מה נרצה לאכול ומה נרצה להעביר הלאה. ובכל מקרה רצוי לזרוק את כל מה שנגוע בצבעי מאכל. כי הוא ממילא לא ראוי למאכל".

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה