מחשבה טובה

אם מישהי טוענת בפניי בתוקף ש"אין דבר כזה זוגיות טובה", האמונה הזאת הולכת איתה לכל דייט ויושבת לה בראש בזמן שהיא שותה קפה ומנהלת שיחה נעימה עם הבחור שמולה." מדור עד החתונה

"אין באמת זוגיות טובה", היא טענה בפניי בתוקף. "אני רואה ומכירה בעיקר קושי. יש זוגות שמתמודדים, שעובדים כל הזמן, ויש כאלה שמפרקים, אבל זוגיות טובה באמת – קיימת רק בסרטים".
"לגברים אין שפה רגשית", פסקה בהחלטיות מישהי אחרת, "כולם אטומים וחסרי רגישות".

משפטי מפתח
לכל אחת מאיתנו יש זווית ראייה מסוימת, שדרכה היא מתבוננת על העולם ובהתאם לכך היא גם מסיקה מסקנות בכל נושא שהוא. משפטי מפתח, שמשקפים את זווית הראייה הייחודית שלנו, מלווים אותנו בכל תחומי החיים.

"החיים קשים", "בלגן בבית זה בלגן בנפש", "שיווק זה לאנשים מוחצנים", "בלי תעודת בגרות אי אפשר להצליח בחיים" ועוד משפטים רבים אחרים שקלטנו מהסביבה ומהתנסות אישית הפכו לחלק מאיתנו, לעיתים שלא במודע. אנחנו נוטות להתייחס אליהם כאל עובדות מוצקות, ממש כאילו אמרנו "השעה תשע בבוקר והשמש זורחת בחוץ".

שינוי מבורך
לרוב, המשפטים הללו מעצבים את דפוסי המחשבה שלנו, הופכים להיות מגבילים ומשפיעים גם על החוויות העתידיות שלנו. אנחנו שבויות בתוך תפיסה מסוימת ומונעות את עצמנו מלעשות מעשים שלא הולמים אותה. אם יש לי אמונה חזקה שבעלות עסק מצויות במתח מתמיד ופרנסתן לא יציבה, כנראה שאבחר להישאר שכירה.

אם מישהי טוענת בפניי בתוקף ש"אין דבר כזה זוגיות טובה", האמונה הזאת הולכת איתה לכל דייט ונמצאת לה בראש בזמן שהיא שותה קפה ומנהלת שיחה נעימה עם הבחור שמולה. האמונות שאת לוקחת איתך לדייט יכולות להיות קשורות גם לתפיסה העצמית שלך. משפט כמו "אני לא מספיק חכמה, לכן אין לי מה לחפש עם בחור שסיים עכשיו תואר שני" יכול להיות לך בראש גם חודש אחרי שהתחלת קשר עם בחור אקדמאי, ולאורך זמן תרגישי לא ראויה מולו.
אבל אל חשש, לא הכול אבוד. האמונות שלנו לא חצובות בסלע. גם אם יש משפטים שמלווים אותך ומחלישים אותך, המודעות אליהם והצבת סימני שאלה בסופם במקום סימני קריאה, יעזרו לנו לערער עליהם ולהחליף אותם באמונות מחזקות.

דמייני איך הדייט הבא יהיה אחר בזכותך. אילוסטרציה

תקשיבי למשפטים שעוברים לך תדיר בראש ותשאלי את עצמך: "האם זו עובדה מוגמרת? האם זו המציאות?". אם התשובה שלילית, נסי לחשוב אם את משלמת מחיר על המחשבה המגבילה הזאת ואם את מעוניינת להמשיך כך.
באמת אין לך מה לחפש איתו בגלל שיש לו תואר שני (או בגלל שאין לו)? באמת אין לך סיכוי לזוגיות טובה כי ההורים שלך גרושים? את באמת כישלון רק כי כל החברות שלך כבר עם שלושה ילדים (או חמישה)?

ברגע שזיהית את האמונות שלך, כבר עשית את רוב הדרך לתיקון. כבר לא תוכלי לשוב ולהתייחס אליהן כאל עובדות. סימן השאלה כבר שם והוא פותח לך מרחבים חדשים, שהיו חסומים קודם בחומת האמונות.
כעת נוצרת הזדמנות לאמץ אמונה חדשה, בריאה, משחררת ומקדמת.

שאלי את עצמך: במה את באמת מאמינה? מה המטרה החשובה שאת רוצה להשיג בעזרת האמונה החדשה?אילו דברים טובים יקרו כשתשליכי את האמונה המחלישה שלך באופן סופי?
נסחי משפט חדש וכתבי אותו לעצמך במחברת או על דף. חשוב שזה יהיה משפט שאת יודעת שהוא באמת נכון לך. משפט שתתרגשי להסתכל עליו – אמונה חדשה שמטעינה בכוחות, שמפיחה בך חיים. דמייני את עצמך מגיעה לדייט הבא עם האמונה החדשה והמדויקת שלך כשהיא יושבת לך טוב טוב בראש.
דמייני איך את מדברת, נראית ונשמעת. דמייני איך הדייט הבא יהיה אחר בזכותה.

 

מתוך מדור עד החתונה במגזין פנימה

 

אודות הכותב/ת

הכותבת היא מאמנת אישית לנשים לשינוי, פריצה ואיזון, תומכת לידה, מעבירת סדנאות ומלמדת תורה

כתוב תגובה