רואים את הקולות

ברפואת הנשים זיהו את האפשרויות הרבות הטמונות באולטרסאונד כבר לפני יותר
מחמישים שנה. המכשיר המופלא העניק לרופאים כלי שבעזרתו אפשר לצפות בנעשה בעולם הסגור של עובר ברחם אמו. מדור בריאות חדש במגזין

מקובל לומר שבדיקת האולטרסאונד, על-שמע בעברית תקינה, היא התחנה הראשונה באבחון גינקולוגי ומיילדותי. כמעט כל אישה שתפנה לטיפול רפואי אצל גינקולוג תפגוש את מכשיר האולטרסאונד. למה משתמשים בו בתדירות גבוהה כל כך? ומהו בכלל העל-שמע?

בקול אחר
מדובר בטכנולוגיה המנצלת את אופן התנועה של גלי קול בתוך חומרים כדי ליצור תמונה. האוזן האנושית מסוגלת לקלוט גלי קול בטווח מסוים, אבל קיימים גם גלי קול שנמצאים מעבר לטווח השמיעה שלנו. גלים אלו נקראים גלי על-שמע או על-קול, מפני שקולם לא נשמע באוזן שלנו.
גלי קול נישאים באוויר – כך אנחנו שומעים, אך הם גם מסוגלים לנוע בחומרים נוזלים ומוצקים. הגוף שלנו מורכב בעיקרו מנוזלים, וכך יכול האולטרסאונד לשדר באמצעות מתמר גלי קול לתוך הגוף שלנו. מתמר האולטרסאונד, שכל אישה מכירה מקרוב, הוא מעין שלט רחוק שבתוכו נמצאים גבישים שנעים במהירות גבוהה ומייצרים את גל העל-שמע. הגלים נעים קדימה ופוגשים חומרים שונים. למשל, בבדיקה של אישה הרה הגלים ייפגשו בקיר הבטן של הנבדקת, בקיר הרחם, במי השפיר ולבסוף בגוף העובר. תפקידו של הג'ל המוכר שבו משתמשים בעת הבדיקה הוא לחבר בין העור של הנבדקת ובין המתמר ולמנוע חדירת אוויר ביניהם, דבר שמפריע לשידור ולקליטת הגלים. גלים שפוגשים בעצמים כלשהם, קופצים ומוחזרים חזרה אל המתמר. המתמר ממיר את עוצמת גלי הקול שחוזרים ואת משך זמן החזרה שלהם לאותות, שאותם הוא משדר למכשיר האולטרסאונד. המכשיר הוא מחשב משוכלל שמתרגם את האותות הללו לתמונה.

האולטרסאונד משמש כיום בתחומים רבים של הרפואה כמו בדיקות לב, כלי דם, פרקים, שרירים ועוד.
ברפואת הנשים זיהו את האפשרויות הרבות הטמונות באולטרסאונד כבר לפני יותר מחמישים שנה. המכשיר המופלא העניק לרופאים כלי שבעזרתו אפשר לצפות בנעשה בעולם הסגור של עובר ברחם אמו. גלי הקול נעים בצורה מיטבית בנוזל. ועובּרים, כידוע, צפים בשק השפירים שעוטף אותם במי שפיר. כך מתאפשרת צפייה מצוינת בעובר על כל איבריו, בשלייה, בחבל טבור, בצוואר הרחם ובמקרים מסוימים אפילו במבנה הרחם עצמו.
אצל נשים שאינן בהיריון ניתן לצפות באברים הנשיים ולוודא את תקינותם, בכל מקרה של תלונה או כאב. לפני עידן האולטרסאונד ובלי המידע הרב שהטכנולוגיה הזאת סיפקה, היה צורך בפעולות חודרניות כדי לאבחן בעיות, או שהסתמכו על מישוש או הסתכלות דרך צוואר הרחם, במידת האפשר.

אבחון מהיר
כל בדיקת אולטרסאונד עונה על צורך רפואי אחר ותיערך בהתאם לנדרש. בבדיקה שנעשית לקראת לידה, לדוגמה, המטפל יבקש לראות את דופק לב העובר ואת תנועותיו, את כמות מי השפיר, מיקום השלייה, מצג העובר ומידותיו: היקפי הראש והבטן, רוחב הראש ואורך עצם הירך. ארבע מידות אלו מאפשרות למטפלים להעריך את משקל העובר ולהשוות את גדילתו למידותיהם של עוברים אחרים באותו שבוע בהיריון. כל המידע הרב הזה מושג בתוך כמה דקות, ומקנה למטפלים, לרופאים ולמיילדות ידע חשוב שביכולתו לעזור לאישה להגיע ללידה טובה ובריאה ולקום ממשכב הלידה בידיים מלאות. במקרה אחר, למשל, של נערה עם כאבי בטן חזקים שפונה למיון, האולטרסאונד משמש את הצוות המטפל כדי לגלות אם יש בעיה ברחם או בשחלות, או שמא יש לחפש מקור אחר לכאביה. כך ניתן לאבחן או לשלול שורה של בעיות אפשריות, ולהגיע לאבחנה מדויקת במהירות מרבית. העל-שמע הוא חלון לתוך מסתרי גוף האדם, והוא כלי הכרחי וחיוני לטיפול.

 

מתוך מדור הבריאות המחודש במגזין פנימה 

אודות הכותב/ת

מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה

כתוב תגובה