ירידה לצורך עלייה

כיצד ניתן להתמיד בקצב הירידה במשקל? התשובות יפתיעו אתכם

כדי להצליח בתהליך של ירידה במשקל, הקפדה על תזונה נכונה היא חשובה, אך התבססות עליה בלבד היא טעות. לעיתים קרובות אנשים מפסיקים לרדת במשקל בלי לדעת שזו הסיבה.

תחלופה מתמדת
קצב חילוף החומרים בגופנו הוא אחד המשתנים המשפיעים ביותר על ירידה במשקל. חילוף חומרים הוא תהליך שמתרחש אצל כל היצורים החיים, ובו נקלטים חומרים מהסביבה (אוויר ומזון) לתוך הגוף.
בגוף מעובדים חומרים אלו בתהליכים ביוכימיים ומנוצלים להפקת אנרגיה, לבניית רקמות ותאים, לייצור נוגדנים והורמונים, לגדילה ועוד. תהליך חילוף החומרים קובע את הקצב שבו ינצל גופנו את הקלוריות שצרכנו, ובהתאמה את קצב הירידה במשקל.
ישנם משתנים רבים המשפיעים על קצב חילוף החומרים בגוף: גובה ומשקל – ככל שאדם שוקל יותר וככל שהוא גבוה יותר, קצב חילוף החומרים שלו מהיר יותר.
מין – לגברים יש קצב חילוף חומרים מהיר יותר מלנשים, בגלל מערך הורמונלי שונה ומסת שריר גדולה יותר.
מסת שריר – ככל שמסת השריר גדולה יותר כך תגבר פעילות חילוף החומרים.
גיל – כל עלייה בגיל מאטה את קצב חילוף החומרים.
גם הגנטיקה, מזג האוויר ומחלות משפיעים על קצב חילוף החומרים.

על המשקל: איך לצלוח את הדיאטה בקלות
הקפידו על פעילות גופנית
תנועה על בסיס קבוע משפרת את קצב חילוף החומרים. כאמור מסת השריר משפיעה גם היא, לכן חשוב לדאוג לחיזוק השרירים בנוסף לתנועה אירובית.

לרוויה
מחקרים רבים גילו ששתיית מים מגבירה את קצב חילוף החומרים ומסייעה לחומרים מזינים לנוע בזרם הדם ולהגיע אל תאי הגוף. בנוסף לכך המים תורמים לפינוי הפסולת והרעלים בגוף.

לילה טוב
שינה לא מספקת או לא מסודרת עלולה לפגוע בקצב חילוף החומרים, בעיקר בגלל שינויים הורמונליים כמו עלייה בקורטיזול, שמובילה לבחירת מזון שמורכב מסוכר ושומן כדי לפצות על חוסר האנרגיה של הגוף.

אכילה מספקת ומסודרת
כשהגוף חווה דיאטות רבות וקיצוניות מדי הוא נכנס למצב של חיסכון בהוצאת אנרגיה וקצב חילוף החומרים יורד בהתאם. בנוסף לכך מרחק רב מדי בין הארוחות עלול להוביל להפרזה באכילה הבאה, כי הרי "לא אכלתי כל היום". במקרה כזה גם אם חילוף החומרים תקין, האכילה המוגזמת פוגעת ביכולת
לרדת במשקל.

תזונה נכונה: מזונות שיסייעו לכם לרדת במשקל
קינמון – רבע כפית קינמון ביום נמצאה כמורידה את רמות הסוכר בדם, תהליך שמוביל לכך שפחות שומן
מאוחסן בגוף.
אומגה 3 – מגבירה את יכולת שריפת השומנים של הגוף.
ויטמין C – עוזר לייצור קרנטין, חומצה אמינית שאחראית על תהליך שריפת השומן בגוף לצורך יצירת אנרגיה.
קפה ותה ירוק – תכולת הקפאין הגבוהה במוצרים אלו עוזרת לתהליך שריפת השומן. על פי מחקרים הקפאין מגביר את המטבוליזם ושריפת השומן למי שצורכים אותו לפני פעילות גופנית. יש לשים לב לכך שעודף קפאין אינו בריא, ועלול לתרום לתסמינים כגון התייבשות, דופק מואץ, סוכרת, בעיות שינה, צרבות ועוד.
פלפל חריף, ג'ינג'ר, שום, חרדל וחומץ – מכילים חומר מחמם ומעורר בשם קפסאיצין, החומר שמעניק את תחושת החום והשריפה בפה בזמן האכילה. הקפסאיצין מעלה את טמפרטורת הגוף ובכך מסייע להגברת המטבוליזם.
תפוח – מכיל סיבים תזונתיים שהעיקרי בהם הוא הפקטין. הפקטין מאזן את רמות הסוכר בדם, מוריד את הכולסטרול, מנקה את הפסולת מהגוף ומסייע לירידה במשקל.
מזונות המכילים סידן – מחקרים גילו שאנשים שסובלים מחוסר סידן במזונם שחררו הורמון שגורם לאגירת שומן.

אודות הכותב/ת

הכותבת היא יועצת בריאות ומטפלת בשיטת הישם, מנהלת את מרכז 'היולי' לשינוי, ריפוי והתחדשות, מלמדת במכללת 'אילִמה' לרפואה משלימה ומעבירה סדנאות בנושא

כתוב תגובה