);

בואו נעשה סדר: חמישה טיפים שיעשו לך סדר בצלחת

"למה אני לא מצליחה לשלוט בעצמי, ולאכול רק שורה של קוביות  שוקולד?"

"למה אכלתי משהו שבכלל לא רציתי?"

"למה הילדים פותחים מקרר ושולפים חטיפים ורצים בחזרה החוצה?"

  1. האם שמת לב שכאשר השיש במטבח מסודר ומאורגן את אוכלת טוב יותר?
    הניסיון מוכיח שכאשר הסביבה שלנו מסודרת, יש יותר מוטיבציה ופנאי להכין אוכל מזין, מאשר לשלוף מהארון מזון מוכן ומעובד. לכן אני ממליצה בחום לטפל בכלים מיד בתום הארוחה, ולא לצבור כמות.
    לפזר את הקניות מיד כשמגיעים הביתה, ולדאוג שלכל דבר יהיה מקום מוגדר במטבח.
  2. יש לנו נטייה טבעית לכעוס על עצמנו אחרי שקיבלנו החלטה לא מוצלחת ואכלנו ממתק או שהפרזנו בכמויות של האוכל.
    למען האמת, כדאי שפחות נעסוק בהאשמה עצמית ונסדר נכון יותר את הסביבה שלנו בהתאם.
    מחקרים מראים שאם נדרש מאתנו מאמץ בכדי להגיע לאוכל, כך גדל הסיכוי שנאכל ממנו פחות. לכן כדאי שנסדר מקדימה את האוכל העדיף, במקרר וגם בארונות של המטבח. מומלץ להרחיק מעט מהישג היד את האוכל הלא מזין, אפשר להניח מאחור או במדף גבוה.
  3. "אני לא רעב!"
    לפעמים הילדים לא רוצים לאכול בזמן הארוחה, אך לפעמים ההיפך קורה והם אומרים שהם רעבים, למרות שהם סיימו לאכול ממש לפני רגע. איזו אמא תאמר לילד שלה במצב כזה לא לאכול?
    אולי הוא באמת רעב, ובכלל, איך אמא יכולה לומר 'לא' על אוכל?
    אני ממליצה להכניס יותר סדר להתנהלות בבית ולהכין לוח של סדר יום של פעילויות בבוקר ואחר הצהריים, שיכלול גם זמנים קבועים לארוחות.
  4. "לאכול או לא לאכול את החטיף שבארון?"
    כדי להגדיל את הסיכוי לבחור בחירות טובות מול המזווה, צריך להבין שהבחירה שלי באוכל מזין התחילה הרבה יותר מוקדם- במרכול.
    חשוב לערוך בחנות או בסופר בו אתם עורכים קניות קנייה מסודרת שתכננו אותה היטב בבית ורק אז לצאת לקניות. כך הרבה יותר קל להחליט מה לרכוש, וגם יותר קל להתמודד אח"כ עם מה שבחרנו להכניס הביתה.
  5. "למה יש פה בלגן?!"  או "למה אכלתי משהו שבכלל לא תכננתי?"
    אחד העקרונות בתחום הסדר הוא שלכל חפץ יש "מקום מוגדר". למשל, במטבח יש מגירה של מגבות וארון לכלי הגשה, יש סלסילה של חומרי יצירה בחדר של הילדים. כך כל פריט "יודע את מקומו".
    אחת הסיבות שיש בלגן בבית היא שטרם קבענו מקום לחפץ מסוים, ולכן אין לאן להחזיר אותו. גם בתחום האוכל יש מצבים של חוסר סדר, ולפעמים זה קורה כי לא הגדרנו למאכלים את הזמן שנאכל אותם. זאת אומרת שאם חשוב לי לשלב מאכלים מסוימים, כדאי לתזמן את השימוש בהם וליצור מהם הרגלים של ברזל.
    כך למשל להחליט שירקות חתוכים בכל ארוחה הם חובה. אם אני מעוניינת לשלב קטניות בתפריט המשפחתי אני יכולה להחליט שנאכל לפחות פעם בשבוע גרגירי חומוס ושעועית בחמין של שבת.

שיהיה חג שמח, ובעיקר מסודר

אודות הכותב/ת

יעל בניונס

הכותבת היא דיאטנית מומחית לתזונה בריאה לנשים | ייעוץ, הרצאות וסדנאות, חפשי אותי בפייסבוק

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) בתאריך

    מאוד מעניין! תודה רבה

השאר תגובה

%d בלוגרים אהבו את זה: