חום אימים

ל"ג בעומר בפתח, ואיתו סכנת כוויה ממדורה. טליה שפר במדריך לעזרה ראשונה בכוויות וטיפים חשובים לבריאות ושיקום העור.

חודש אייר נקרא גם חודש זיו, והוא מביא עמו הרבה אור ואש, ניצנים של קיץ.
השמש, שהתעוררה מתרדמת החורף, וכן מדורות ל"ג בעומר, מזכירים לנו את הצורך להיזהר מכוויות.
אם נפגעים חלילה מאש, מגחל בוער, משמן או ממים רותחים ואפילו מכוויות שמש – כדאי לדעת את אופן הטיפול וכיצד לסייע לגופנו להתרפא, החל מהקלה על הכאב דרך מניעת זיהום ועד טיפול בהלם.

כוויות נחלקות על פי דרגת חומרתן, ומסווגות לפי עומק הפגיעה בעור:
כוויה מדרגה ראשונה משפיעה רק על שכבת העור החיצונית. היא מתבטאת באודם, כאב, רגישות למגע ונפיחות קלה, אך בלי שלפוחיות.
כוויה מדרגה שנייה היא כוויה חמורה יותר. היא הורסת את השכבות העליונות של העור ומזיקה גם לרקמות. כוויה זו מתבטאת באודם, שלפוחיות וכאב עז.
כוויה מדרגה שלישית גורמת לחריכת העור והרס של כל השכבות שלו, ולעיתים אף של רקמות החיבור והשריר שמתחתיו. צבע הכוויה לבן דמוי שעווה, ואם נהרסו גם קצות העצבים באזור הנפגע לא ירגיש כאב.

עזרה ראשונה
במקרה של כוויה מדרגה שנייה או שלישית, או במקרה של כוויה מדרגה ראשונה שפגעה באזורים נרחבים של הגוף – חשוב לפנות ולקבל עזרה רפואית מיידית. אולם ישנה חשיבות גם לעזרה ראשונה שניתנת עד לקבלת חשוב לדעת שהאזור שנכווה ממשיך להינזק גם לאחר שהתרחקתם ממקור החום, ולכן יש לקרר אותו כדי למנוע נזק תרמי נוסף. אין להניח קרח על האזור שנכווה – אבל אפשר לשטוף או להשרות אותו במים קרירים, וכן לעטוף אותו במגבת ספוגה במים קרירים. מטרת הטיפול הראשוני היא להוריד את חומו של האזור הפגוע. במקביל חשוב לשים לב לכך שהטיפול במים אינו מקרר את גופו של הנפגע. אם יש צורך כסו אותו בשמיכה כדי לשמור על חום גופו.
אם בגדיו של הנפגע נדבקו לאזור הפגוע אין לנסות להסיר אותם, זה עלול לקרוע את העור ולחשוף את הנפגע לסכנת זיהום. אפשר לגזור את הבגד סביב האזור הדבוק ולהשאיר את סיום המלאכה לגורמים המקצועיים. אם מדובר בכוויה מדרגה ראשונה אפשר למרוח על האזור ג'ל אלוורה להקלה על הכאב ולשיקום העור.

במקרה של כווירות מדרגה שניה ושלישית יש לפנות מידית לקבלת טיפול רפואי. אילוסטרציה

כדי למנוע זיהום חשוב מאוד לכסות את האזור שנפגע, אבל יש לשים לב לא לחבוש אותו באופן הדוק מדי או באופן שיגרום לתחבושת להידבק לאזור הפגוע.

טיפול תזונתי
לאחר הטיפול הראשוני, נוכל לעזור לגופנו להחלים מהר יותר אם נספק לו את הרכיבים התזונתיים הדרושים לשיקום והחלמה. במקרים של כוויה נפגעים העור והרקמה שמתחתיו. כדי לשקמם נחוצים לגוף יותר חלבונים – כמעט פי שלושה מהצריכה הרגילה ( 2 גרם חלבון לכל קילוגרם גוף) , יותר נוזלים ויותר פחמימות.

תזונה לנפגעי כוויות:

חלבונים:
החלבונים נחוצים לשיקום הרקמות שנפגעו.
נמצא שחומצת האמינו החיונית ביותר במקרים של כוויה היא הגלוטמין, שתורמת להפחתת הנזק החימצוני, מהווה מקור ראשוני להתחלקות מהירה של תאים ולסינתזת חלבונים ומסייעת במניעת זיהומים. מקורות מן הצומח: כרוב, חיטה, שעורה, סויה, ספירולינה, תירס, קטניות. מקורות מן החי: מוצרי חלב, בשר, עוף, דגים.

ויטמינים:
ויטמין C – לוקח חלק בייצור הקולגן שנחוץ לשיקום העור.
מקורות במזון: פירות הדר, פלפל אדום, ברוקולי, תות שדה, עגבנייה.
ויטמין A – חשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון ויצירת תאי אפיתל.
מקורות מן הצומח (בצורת בטא קרוטן): גזר, בטטה, דלעת, תפוז, משמש, פטרוזיליה, ברוקולי, פלפל, תרד, כרוב. מקורות מן החי (בצורת רטינול): בשר, עוף, חלמון ביצה, חמאה ושמנת.
אבץ – חשוב במטבוליזם של פחמימות וסינתזת חלבון.
מקורות במזון: גרעיני דלעת, שומשום, אגוזים, קטניות.

אודות הכותב/ת

הכותבת היא יועצת בריאות ומטפלת בשיטת הישם, מנהלת את מרכז 'היולי' לשינוי, ריפוי והתחדשות, מלמדת במכללת 'אילִמה' לרפואה משלימה ומעבירה סדנאות בנושא

כתוב תגובה