שייק איט: השייקים שלך לקיץ

הם צבעוניים, טעימים ומצננים לנו את הקיץ, אך האם הם באמת בריאים ותורמים לנו?

טרנד השייקים תפס תאוצה בשנים האחרונות והם נמצאים בכל מקום, בבתי הקפה, בדוכנים בעיר וגם במטבח הביתי. כדי שהם גם יהיו בריאים ומזינים, חשוב לדעת איך לעשות את זה נכון.

פנתה אליי מטופלת יקרה, לחוצה מאוד בעקבות נזיפות מרופא המשפחה שלה, בשל רמות גבוהות של שומנים בדם מסוג טריגליצרידים.
"אני לא מבינה!" היא אמרה, "אני אוכלת ממש בריא, בלי שטויות."

תוך כדי שתשאלתי אותה הבנתי מיד מה מקור הבעיה. היא סיפרה שהיא שותה בכל יום שייק פירות עם מספר סוגים של פירות- תפוח, אגס, נקטרינה, תמרים יבשים, ובנוסף גם סילאן וקוואקר. על פניו כל הרכיבים טבעיים ונחשבים בעיני הציבור בריאים, וללא תוספת סוכר לבן. אבל חשוב לדעת שהם מכילים באופן טבעי כמות גדולה של פחמימות, שזו מילה נרדפת לסוכר. הסוכר נספג במהירות לדם, ובהמשך עשוי להעלות גם את רמות השומנים, במיוחד למי שיש נטייה גנטית לכך.

כאשר בוחרים לטחון לשייק את כל רכיבי הפרי, הסילאן והקוואקר הרבה יותר קל לשתות את כל הכמות, מאשר אם היינו אוכלים ולועסים את זה. כך אנו צורכים כמות גדולה של פחמימות (סוכרים) וזו מעמסה לגוף.

אז איך עושים את זה בריא?

  1. מי שמעוניינת בשייקאני ממליצה לשים בתוכו כמות של פרי שהייתן מסוגלות לאכול גם במצב מוצק. הכמות הסבירה לאישה בריאה היא של מנת פרי אחת, למשל חצי אגס ועוד חצי תפוח.
  2. כדאי מאוד להוסיף גם שומנים טוביםטחינה גולמית תעשיר את הטעם והמרקם של השייק, וגם תגרום להאטה בספיגה של הסוכר לדם (גם אם זה סוכר טבעי).
  3. כדאי להוסיף לשייק זרעי פשתן וצ'יה, גם הם מקור לשומנים טוביםאומגה 3 ממקור צמחי. יש לצרוך סמוך לזמן הטחינה כי הזרעים הטחונים מתחמצנים ונהרסים בקלות.
  4. מומלץ להוסיף עלים ירוקים כמו חסהבכדי שיתנו נפח לשייק, וגם תוספת של סיבים תזונתיים שיתרמו בין היתר גם לשובע.
  5. לשתות לאט– חשבי על כך שאם היה מדובר בפרי השלם היית לועסת במשך כמה דקות, ופעולת הלעיסה בעצמה תורמת לשובע.

אני ממליצה לאכול את הפרי בשלמותו וליהנות מחווית הלעיסה ומן הסיבים התזונתיים, אך אפשר לגוון לפעמים וליהנות משייק בריא, טעים ומרענן לקיץ.

שייקים קיציים. תמונת אילוסטרציה shutterstock

 

אודות הכותב/ת

הכותבת היא דיאטנית מומחית לתזונה בריאה לנשים | ייעוץ, הרצאות וסדנאות, חפשי אותי בפייסבוק

כתוב תגובה