בדק בית: מדור שמדבר תכל'ס

קניתם בית? בשעה טובה! הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על התהליך ועל השלבים שבדרך, עם מדור קטן שעושה סדר גדול.

לאחר חיפושים רבים, נראה שמצאתם את דירת חלומותיכם.
בדקתם את הנכס והחלטתם להתקדם עוד שלב אל החלום. כעת מה שעליכם לעשות הוא כמה בדיקות כדי לוודא שהבית שבחרתם עומד בתנאים הנדרשים על פי החוק.
חשוב להדגיש שרכישת דירה היא העסקה הגדולה והחשובה ביותר שאנחנו עושים במהלך חיינו, ולכן נדרש ליווי של עורך דין אשר מתמחה בתחום.

ביקורים בדירה

למרות שכבר הייתם בדירה וראיתם מה יש בה, אין להסתפק בביקור חד פעמי. כדאי לראות את הנכס כמה פעמים בשעות שונות ביום, ואפילו להצטייד באיש מקצוע שיגלה את הפגמים והליקויים.

מחיר הדירה

לאחר שקיבלתם הצעת מחיר לדירה, כדאי לעיין באתר מדל"ן ולבדוק את עלות הדירות שנמכרו באזור, כדי לוודא שהמחיר שהוצע תואם למציאות.

נוסח טאבו

עורך הדין שייצג אתכם ברכישת הדירה יבדוק אם ניתן להוציא מלשכת רישום המקרקעין (הלשכה האחראית על ניהול פנקסי המקרקעין) נסח טאבו, שהוא תעודת הזהות של הנכס. באמצעות נסח הטאבו ניתן לוודא כי המוכרים אשר מייצגים עצמם כבעלים הם אכן בעלי הנכס.
כמו כן, באמצעות הנסח ניתן לזהות הערות שונות, משכנתאות ומגבלות החלות על הנכס. בנוסף לכך ניתן לבדוק את השטחים הצמודים לדירה, חניות ומחסנים במידה ויש.

משכנתא

יש לפנות לבנק ולקבל אישור עקרוני לקבלת משכנתא. האישור אינו מבטיח כי אכן תתקבל המשכנתא, אלא מעיד על כך שאם כל המסמכים שהוצגו נכונים ישנו סיכוי גבוה לקבלת המשכנתא. בשלב זה, אם רובצת משכנתא על הדירה יש לבקש מהמוכרים להמציא מכתב כוונות )מסמך המציג את היתרה שטרם סולקה( מאת הבנק הממשכן.

עירייה

שלב נוסף ומשמעותי מאוד בבדיקות לקראת רכישת דירה הוא שלב הבדיקות במחלקת ההנדסה של העירייה. הבדיקות שעליכם לערוך מול המחלקה הן בדיקת התב"ע (תוכנית בניין עיר) ועיון בתיק הבניין. כדי לוודא שהדירה שאתם מעוניינים לרכוש מצויה בשטח המיועד למגורים, עליכם לבקש לעיין במסמך הנועד להסדיר את השימוש בקרקע במסגרת התב"ע. תיק הבניין כולל את התוכניות, האישורים והתכתובות המתייחסים לבניין.
כמו כן, חשוב לבדוק מול מחלקת ההנדסה האם אותרו חריגות בנייה בנכס.

 

– הכותבת היא עורכת דין לענייני מקרקעין ומשפחה

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה