בין חמץ למצה: לבער את החמץ שבלב

הרב דודי פוטש, מייסד 'בצילו', מלמד במדרשות וקהילות, וזכה לשמש את הרב צבי יהודה בשנותיו האחרונות ולהיות מחובר לרב הכותל הרב מאיר יהודה גץ והרב מרדכי אליהו. הרב דודי עוסק בשנים האחרונות בהנגשת עומק התורה על פי עולם הסוד בשפה בהירה | הכנה רוחנית לפסח 

כל שנה, לפי עולם הסוד, בליל הסדר מתחדשת אותה הארה שהייתה בזמן יציאת מצרים. ואם אז, לפני אלפי שנים, בדיוק בערב הזה, ה' נכנס אלינו הביתה וגאל אותנו, מידי שנה בערב הזה בדיוק, הקב"ה גואל אותנו מהשעבודים שלנו. אנחנו צריכים להתכונן לזה. ה' מאיר לתוך הבתים שלנו, אבל אנחנו צריכים את צלחות הקליטה להארה הזאת. זה כל המצוות שחז"ל נתנו לנו באותו יום. באותו ערב ובאותו חג.

לקלוט את האור. צילום: שאטרסטוק

לשם כך, הורו לנו חז"ל 'חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים' קודם כל אנחנו צריכים להבין שגם היום אנחנו משועבדים. אמנם אנחנו בארץ ישראל ולא במצרים אך אם לא נבין נקודה זו אנחנו נחווה את הערב הקדוש הזה מתוך זיכרון לעבר שפעם יצאנו ממצרים.

וזו המטרה בבדיקת חמץ בערב פסח, ודאי שהבדיקה הינה לוודא שאין חמץ אמיתי בבית, אך בהחלט זהו זמן מיוחד בו כדאי גם לעשות בדיקה וחיפוש פנימי בחמץ הקיים בנפש אותו אנחנו רוצים לנקות השנה.

בשביל להבין לעומק מה אנחנו באמת רוצים לנקות, נבין קודם מהו חמץ?

חמץ זה קמח ומים שתפחו על ידי חומר מתפיח – שמרים או שאור או שעמדו בשמש זמן רב ותפחו.

בואו נראה לאור זה, מה זה חמץ רוחני. ראיתי הרבה שמפרשים שלתפוח מבחינה רוחנית זו גאווה, ואני שואל, לחם זה קמח ומים שתפחו וזה אחד הדברים הכי נפלאים ביהדות. אנחנו נוטלים ידים על לחם, מברכים ברכת ה'מוציא', מקפידים לא לזרוק חתיכות של לחם. בשבת אנחנו בוצעים על 12 חלות, אז כל השנה אנחנו נותנים מקום לגאווה?איך יכול להיות, שכל השנה כולה אתה אומר הגאוה היא מדהימה, פתאום עכשיו אתה שורף אותה?

להשאר בפרופורציה

אלא חשוב לדייק: הקמח זה מי שאתם, תכונות האופי שאיתם נולדתם. והמים- זה החינוך והתורה שספגתם. נוצרת מזה עיסה מאוד יפה. וההתפחה נעשית דרך העולם, משהו בך קורא לך להתנפח במובן החיובי.

תארו לכם אם היה יושב אדם שיש לו יכולות וכשרונות של מדען, יש לו תכונות אופי מסוימות, שבזכותן הוא יכול לשבת וללמוד 20 שנה פיזיקה. והוא עכשיו למד את תורת הפיזיקה, ועכשיו העולם צועק לו שיש בעיה וחייבים להמציא משהו לצורך עם ישראל והאנושות. ופתאום הוא ישמע קול פנימי שלוחש לו מי אתה שתמציא? מה זה הגאווה הזאת? אם הוא יגיד אני לא ראוי, מי אני שאני אמציא? איזה עולם יהיה?

אנחנו חייבים להתנפח בשביל לפעול טוב בעולם! אם אנחנו לא מתנפחים, אנחנו לפעמים בוגדים בייעוד האלוהי שלנו. בשביל מה ה' נתן לך את כל הכשרונות והכוחות האלו? בשביל שנצא ונפעל בעולם!

החשש הוא שנתנפח מעבר למי שאנחנו. כשמאבדים את האיזון, זה מסוכן. ואת החלק הזה שבו התנפחנו מעבר למי שאנחנו באמת אותו אנחנו מחפשים ורוצים לבדוק מהו ולשרוף אותו בליל פסח.

בערב פסח יש סגולה מיוחדת, מראש חודש ניסן, שאז עם ישראל קשר את קרבן הפסח מול עיני המצרים, זה סגולה מדהימה להביט על עצמנו, וה' יעזור לנו. כמו פרוז'קטור. כמו שה' הכניס אותנו למצרים והוציא אותנו משם כך ה' יעזור לנו השנה להתבונן היכן אנחנו משועבדים והיכן קצת סטינו מהאמת שלנו והוא עוזר לנו לצאת מהם ולקבל קומה חדשה.

אז ההמלצה שלי – מראש חודש ניסן תיכנסו למקום של התבוננות פנימית. זה הולך מצויין תוך כדי הנקיונות של המקרר והמטבח… ותקראו בשם לשעבודים שאתם חווים השנה, זה יכול להיות משהו שמונע מכם להתחבר למצוה מסויימת, או משהו שקשור למערכת יחסים קרובה או אולי משהו שאתם מאוד רוצים לעשות ולפעול ואתם לא מאמינים שאתם יכולים לעשות אותו. כשתשימו את האצבע על הנקודה של מה שבאמת מונע מכם להיות מי שאתם ותזהו אותה, ה' ייפתח לכם השנה אור גדול לצאת לחירות בעניין שאתם מבקשים.

אני ממליץ בחום לכתוב על פתק דבר אחד משמעותי שמונע מכם להיות  מחוברים לעצמכם ולה' באמת ובערב פסח, בשריפת חמץ צרפו את הפתק יחד עם החמץ האמיתי וזרקו אותו לאש, בזה אתם מראים לה' את הרצון שלכם להשתחרר ובזה עצמו תרגישו נקיון ושחרור פנימי.

ואם אתם רוצים להבין את המשמעות הפנימית של ליל הסדר, מהו 'הסדר' של ליל הסדר, מה סודם של 15 השלבים (קדש ורחץ וכו') בהם ה' מטעין אותנו כוחות חדשים בלילה הזה, ורעיונות מעשיים איך לחוות יחד עם כל המשפחה בהתחדשות ובשמחה, מוזמנים להצטרף לכנס וירטואלי מיוחד שייתקיים ביום רביעי ז' ניסן בשעה 20:30.

מדובר בשידור חי אינטרנטי ומספר המקומות בחדר השידור מוגבל

(נשארו 100 מקומות בלבד!)

לחצו כאן והבטיחו את מקומכם בקישור הזה – https://bit.ly/2UQ1RtU

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה