לבחור נכון: איך בוחרים שיעור שחיה לילדים

חייב אדם ללמד בנו שחיה – ועדיף, בבריכה טיפולית ומחוממת. אם החלטתם השנה לשלוח את הילד או הילדה ללימודי שחיה, כדאי שתקראו קודם את העצות של סטלה פורמנוב, שחיינית אולימפית ומדריכת שחיה טיפולית על איך לעשות את זה נכון

בדורנו, לדעת לשחות הפך לצורך כמעט הכרחי, הן בפן האישי והן בחברתי, מה שפתח מבחר עצום של שיעורי שחיה ובתי ספר המתמחים בתחום.
הצורך והרצון לדעת לשחות לא התחילו בימינו וכבר בימי הגמרא מצוינת חובתו של ההורה ללמד את בנו שחיה כמיומנות שיש להקנות ולהעניק לילד עם צאתו לחיים.

"לימודי שחיה בגיל צעיר עוזרים להתפתחות נפשית וגופנית, תורמים להגברת הבטחון העצמי ולחיזוק בפן החברתי", אומרת סטלה פורמנוב, שחיינית אולימפית ומייסדת מרכז השחיה והטיפול במים "דרך המים" ברמת גן. "ילד שאינו לומד לשחות בהחלט יכול לגדול עם חוסר מסויים ולהימנע מלקחת חלק בפעילויות חברתיות שכוללות כניסה למים ושחיה".

היתרון הוא, שניתן ללמוד שחיה בכל גיל. כיום ניתן למצוא שיעורים וסדנאות לתינוקות, לילדים, לבני נוער וגם למבוגרים שעדיין לא עשו את זה.

"הכל תלוי במטרה המדויקת של הלמידה," אומרת סטלה, "כי כשמגדירים מטרה מדוייקת – התוצאות בהתאם. גילאי 7-8 נחשבים לגיל האופטימלי ללמידה. בדרך כלל, בגיל הזה היכולות הגופניות כבר מבוססות, וישנה גם היכולת להקשיב, להבין ולהישמע להוראות."

מה המטרה בסדנאות שחיה לתינוקות? הרי סביר להניח שתינוק בן כמה חודשים שעבר סדנת שחיה לא באמת יידע לשחות לאחר מכן.

"זה לא מדויק. אמנם התינוק לא יידע לשחות באופן ממשי אבל הוא בהחלט יהיה רגיל למים, וכשהוא יגדל וילמד שחיה זה יבוא לו יותר טבעי ובקלות. הוא יגיע להישגים יותר גבוהים בגלל הבסיס שהוא קיבל בגיל הינקות."

לימודי שחיה בגיל צעיר מעלים את הביטחון העצמי. סטלה פורמנוב

אז איך מתאימים שיעורי שחיה לילד, ומה כדאי לקחת בחשבון?

"קודם כל, כמו בכל למידה – סביבת הלמידה מאוד משפיעה על התוצאות, וכאמור, חשוב להגדיר את מטרת הלמידה ולקחת בחשבון פרמטרים שמותאמים לילד, כמו – גיל, יחס הילד למים, נגישות הילד למים כמו ים או בריכה במהלך כל השנה ולא רק במסגרת שיעורי השחיה. הבחירה צריכה להיות מותאמת לכל אלה.
אני ממליצה בשלב הראשוני, כשמדובר בילדים בגילאי 7 עד 10, להתחיל ללמוד בבריכה שהיא בריכה טיפולית, כלומר בריכה חמה בה טמפרטורת המים מעל ל-30 מעלות והלמידה מתבצעת בשיעורים פרטניים או בקבוצות קטנות. זאת בניגוד לבריכה רגילה בה טמפרטורת המים נעה בין 26 ל28 מעלות, וילד שנמצא במים 10 דקות מתחיל לרעוד מקור וכל הריכוז שלו הולך על הרצון לצאת מהמים ולהתחמם.

אפשר ללמוד שחיה בכל גיל. אילוסטרציה מתוך שאטרסטוק

"צריך לקחת בחשבון שבשיעורים הראשונים לומדים בעיקר תרגילים במים שאינם דורשים תזוזה רבה והגוף לא מספיק להתחמם. בעיניי זה בהחלט פרמטר חשוב שיכול למנוע מילד לרצות לשחות. זה נכון גם לגבי שיעורי שחיה במסגרת קייטנות או בקאנטרי השכונתי בקבוצות למידה של 15 ילדים, כשכל המנויים של הקאנטרי שוחים במקביל לשיעור, מסיחים את דעתו של הילד מהשיעור ואף יכולים לגרום לחוויה לא נעימה וכמובן להאטת ההתקדמות ברכישת מיומנות השחיה. היתרון הנוסף בלמידה בבריכה טיפולית הוא שבדרך כלל הצוות מתמחה גם בפן הטיפולי ויכול לזהות את הקשיים והמכשולים שהילד חווה, ולסייע באופן מיידי ללא צבירת משקעים וטראומות הקשורות לחוסר הצלחה".

מנסיונך אחרי כמה שיעורים ניתן לצפות שהילד יידע לשחות?

"אם מדובר בילד בן 7-10 שלא חווה פחדים וטראומות לפני כן, ניתן לצפות אחרי 15 שיעורים שהוא יידע לשחות מקטע של 25 מטרים ללא שום בעיה. הסוד הוא, להתאמן ולשמור על מיומנות השחייה לאורך כל השנה. ביקור בבריכה פעם-פעמיים בשנה בחודשי הקיץ לא יעשה את העבודה. אימון תדיר ורציף של שחיה פעם בחודש יאפשר לילד להעמיק את הידיעות שרכש בשיעורים ולפתח מיומנויות נוספות משלו."

אז אם בתקופת הגמרא דיברו על ללמוד לשחות בנהרות כחלק מצורך הדור, כיום ניתן ללמוד את מיומנות השחיה במבחר בריכות מסוגים שונים, בסגנונות מגוונים ועל ידי מורים הבאים מרקעים מקצועיים שונים. הדבר הכי חשוב הוא שהבחירה תהיה בהתאמה לצרכי הילד.
את השאר, המים כבר יעשו לבד.

 

אודות הכותב/ת

תגובה אחת

  1. אבי בתאריך

    העניין של הבריכה המחוממת נשמע פשוט אבל משמעותי

כתוב תגובה