עשרה בטבת: כך תעברו את הצום בקלות

איך פועל הגוף שלנו בזמן צום ולמה זה בריא לנו מידי פעם לא לאכול – טליה שפר נותנת טיפים מעשיים איך לצלוח את הצום וגם מלמדת על הערך המוסף שבימי ניקוי כאלו מידי פעם

בתעניות לאורך מעגל השנה אפשר לראות בבירור את הקשר שבין הגוף לנפש ואת יחסי הגומלין ביניהם. ההימנעות מאכילה ושתייה ברובד הפיזי מזככת כביכול את הרובד הנפשי-רוחני. זאת ועוד, סיגוף הגוף לא רק שיש בו ערך מטהר אלא הוא אמצעי להכנעת תאוות האדם ומעורר לתשובה ולמעשים טובים. ולהפך, כשם שפעולות הכפרה והטיהור מתרחשות ברובד הרוחני הן חלות גם על הרובד הפיזי שלנו – על הגוף ממש.

מכיוון שכך, הרי שלעתים קורה ואדם שצם חש תופעות פיזיולוגיות הקשורות לטיהור ולניקוי שגופו עובר, כמו אי נוחות, עייפות, סחרחורת, בחילות וכאבי ראש. הסיבה לכך שהגוף מתחיל להתנקות באופן עמוק דווקא כשאנחנו מפסיקים לאכול היא שרק כשאין כניסה יכולה להיות יציאה. כל עוד הגוף עסוק בעיכול, בספיגה, בהטמעת המזון ובשימוש בחומרי הגלם שבו לבנייה, הרי שהוא לא יכול לקיים פעולות כמו פינוי פסולת וניקוי עמוק.

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הופעתן של הפרשות שונות מגופנו דווקא בבוקר, כשאדם קם משנתו. במהלך הלילה, בזמן שאדם ישן, מתרחשות רוב פעולות הניקוי בגוף. בלילה רוב האנשים ישנים ולמעשה לא אוכלים, וכך יכול הגוף להתפנות מתהליכי העיכול והבנייה ולהפנות את כל משאביו לפעולות ניקוי, פירוק וריפוי. ומעניין שבשפה האנגלית משמעותו המילולית של הביטוי "ארוחת בוקר" היא "לשבור את הצום" (breakfast). ברגע שמתחילים פעולות חיים כמו אכילה – מפסיק תהליך הניקוי.

דוגמה נוספת שממחישה את העובדה שכל עוד אין כניסת חומרים יכול הגוף לשחרר ולפנות חומרים אפשר לראות אצל אנשים שמעשנים. רוב המעשנים מדווחים על שיעול ופינוי ליחות דווקא בבוקר. שוב, מכיוון שכל הלילה לא התרחשה פעולת עישון, הגוף אוגר כוחות ומתחיל להפריש את כל משקעי העישון. לאחר הסיגריה הראשונה של היום ייפסקו השיעול והפרשת הליחה – עד הפעם הבאה שתהיה הפסקה ארוכה דיה בהכנסת עשן הסיגריות לגוף.

להתכונן לניקיון

וכמו בכל פעולת ניקיון – ככל שההכנה טובה יותר הניקוי יהיה יסודי יותר, ועם פחות אי נוחות. אמנם מטרתנו העיקרית בצום לא מתמקדת בניקוי הגוף, ולרוב יממה אחת לא מספיקה על מנת לפרק את כל הרעלים הצבורים ברקמות, אבל אפשר בהחלט להתכונן לצום כך שתופעות הלוואי שהוזכרו לעיל תהיינה מזעריות, אם בכלל.

ברוב המקרים אי הנוחות במשך הצום נובעת מירידה ברמת הסוכר בדם, גמילה מחומרים מעוררים, חומציות יתר בדם או פינוי רעלים. קשה להימנע מירידה ברמת הסוכר בדם, כי כדי לעשות זאת יש לשבור את הצום, אבל בהחלט אפשר לאכול בארוחה שלפני הצום מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך.

ערך גליקמי משמעו מהירות פירוק הפחמימה שבמזון לסוכר פשוט (גלוקוז). מזון בעל ערך גליקמי גבוה הוא מזון שמכיל פחמימות שמתפרקות מהר יותר ממזון בעל ערך גליקמי נמוך. ככל שהפחמימה מתפרקת מהר יותר כך רמת הסוכר בדם עולה מהר יותר, וזה גורם לתגובה מהירה של הפרשת כמות גדולה של אינסולין לדם.

תפקיד האינסולין הוא להכניס את הסוכר לתאים, ואת העודף להפוך לשומן. העניין הוא שברגע שרמת הסוכר בדם עולה בבת אחת (בגלל שהערך הגליקמי של המזון גבוה) מופרשת כמות גדולה יותר של אינסולין, שמצדו מוריד את רמת הסוכר בדם כי הוא מכניס אותו לתאים. כתוצאה מכך, לאחר שעה או שעתיים רמת הסוכר בדם נמוכה מאוד ואנחנו שוב רעבים.

מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך שמתאימים לסעודה שלפני הצום הם דגנים מלאים, ובמיוחד חיטה ושיבולת שועל, בטטה, סויה, שעועית לבנה, אפונה, עדשים ולחם שיפון.

תהליך ניקוי שמתחיל רק כשהגוף במנוחה. | תמונת אילוסטרציה מתוך מאגר שאטרסטוק

טיפים מעשיים

כדי להפחית את הסבל מהתופעות הנובעות מכך שגופנו עובר תהליך של ניקוי בזמן הצום, רצוי ומומלץ כשבוע לפני הצום להפחית בהדרגה את כניסת החומרים הבעייתיים, ולמעשה להתחיל את מלאכת הניקוי כדי שבשעת הצום הניקוי יהיה מינימלי.

  • כעשרה ימים לפני הצום כדאי להפסיק לצרוך או להוריד למינימום את כל החומרים המעוררים כמו קפה, קקאו על מוצריו, קולה ושאר משקאות אנרגיה ותה שחור, ועד כמה שניתן להפחית או להוריד סיגריות, על מנת שמשבר הגמילה יתרחש לפני הצום ולא במהלכו.
  • כשבוע לפני הצום כדאי לעבור לתזונה בסיסית כדי לא להגיע לצום במצב של חומציות. באופן כללי רצוי להימנע מחלבון מן החי – בשר, עוף, מוצרי חלב, דגים וביצים. כמו כן רצוי ומומלץ להימנע מצריכת סוכר לבן, קמח לבן, חומץ, אלכוהול, ירקות כבושים, מזון תעשייתי ומזון מטוגן.
  • רצוי לאכול מזון טבעי ונקי ככל האפשר עם כמה שפחות תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
  • בערך יומיים לפני הצום יש לבסס את התזונה על מזון מן הצומח ובעיקר פירות, ירקות, אגוזים וטחינה, וכמות קטנה של דגנים וקטניות (עד כוס).
  • ביום שלפני הצום יש להרבות בשתייה ובאכילת פירות וירקות. למי שחייב אוכל מבושל – אפשר מנה של דגן מבושל וקטניות.

 

לשבור את הצום

בשבירת הצום אכלו ארוחה קלה, רצוי מנת פרי או כוס מיץ ירקות טריים. חשוב שהמזון יהיה בטמפרטורת החדר.

והכי חשוב – לנצל את הזמן הזה להתחלה חדשה. הנביאים במקרא ובעקבותיהם חכמים העבירו ביקורת על תענית שנעשית מן השפה ולחוץ בלי שינוי פנימי עמוק. זכרי שמטרת הצום היא לעורר לתשובה, והשתדלי לא לחזור לשגרת החטא בבוקר שלמחרת.

שיהיה שכר לפעולתך.

 

 

המדור מתוך מגזין פנימה

 להצטרפות למגזין פנימה – מגזין הנשים המוביל לחצי כאן!

אודות הכותב/ת

הכותבת היא יועצת בריאות ומטפלת בשיטת הישם, מנהלת את מרכז 'היולי' לשינוי, ריפוי והתחדשות, מלמדת במכללת 'אילִמה' לרפואה משלימה ומעבירה סדנאות בנושא בריאות

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) בתאריך

    מאמר מעניין, חבל שההמלצות בו מצריכות לדעת רת מה שכתוב בו 10 ימים לפני הצום, בעוד שהמאמר פורסם פחות מ24 שעות לפני הצום..

כתוב תגובה