בליווי צמוד/יושיביה כץ

הגוף המופלא שלך יודע ללדת גם בלי ליווי של דולה, אך מומלץ שיהיה לך ליווי רציף ותומך. היא תאפשר גם למלווים שלך להתאוורר מתוך ידיעה שאת בידיים טובות

היא הכירה אותה לפניי ולפנים. ידעה מה היא אוהבת לאכול, אילו צמחים תרצה באמבט ולאן תעדיף לטייל. היא גם זכרה מהם הרגעים שבהם היא צריכה פרטיות והרחיקה מעליה אורחים לא רצויים.

זו בדיוק הסיבה שכשהגבירה שלה כרעה ללדת, היא זו שנבחרה להצטרף אליה. לאפשר לה תחושת ביטחון גם ללא צורך במילים. המשרתת שלה, או ביוונית, דולה.

לפני שנים לא רבות, מעטות הנשים שידעו מהי דולה. אך מאז עברו הרבה מי שפיר בחדרי הלידה ונשים מרגישות על בשרן את מה שאומרות הסטטיסטיקות: הימצאות של דולה עשויה להפחית סיבוכים והתערבויות, לקצר את תהליך הלידה ולתרום לחוויית לידה מיטבית הן ליולדת והן לבן זוגה.

אז דולה, מה היא עושה בעצם? טוב ששאלת! אני שמחה להגיש לך את מדריך הדולה ה(כמעט) שלם, שליקטתי מתוך שאלות מהשטח.

האם כל יולדת צריכה דולה?

הגוף המופלא שלך יודע ללדת גם בלי ליווי של דולה, אך מומלץ שיהיה לך ליווי רציף ותומך. דולה או לא, ודאי שהמלווים שלך מאמינים בך ולא נבהלים אם קצת קשה בדרך. דולה תאפשר גם למלווים שלך להתאוורר מתוך ידיעה שאת בידיים טובות.

באיזה שלב כדאי להתחיל לחפש דולה?

אם את שואלת את עצמך את השאלה הזו, נראה שהגיע הזמן לכך. ניתן לפנות לדולה בכל שלב ואפילו מתוך חדר הלידה. עם זאת, יצירת קשר בשלב מוקדם יחסית יאפשר לדולה לשמור לך מקום ביומן שלה וכן יאפשר לך להתייעץ איתה כבר במהלך ההיריון.

איך אמצא דולה, ואיך אדע שהיא מתאימה לי?

עוד לפני שאת מתחילה לחפש, חשבי לרגע איזו לידה את מדמיינת לעצמך, ומי האישה שתרצי שתהיה איתך שם: צעירה? מבוגרת? רוחנית? פרקטית? האם תרצי שבן הזוג יהיה נוכח באופן רציף בלידה?

יש שיעדיפו דולה דומיננטית, ויש כאלה שיעדיפו אחת שמאפשרת יותר מקום. חפשי המלצות מחברות או ברשתות החברתיות. שוחחי איתה בטלפון ותרגישי אם יש ביניכן כימיה. סמכי על תחושת הבטן שלך. בן זוגך יוכל לסייע לך בהחלטה.

מה כולל ליווי של דולה?

מקובל להיפגש כפעמיים לפני הלידה: מפגש היכרות לבדיקת התאמה, ולאחר מכן מפגש עבודה לפני הלידה לצורך תרגול ותיאום ציפיות. לאחר הלידה היא תישאר איתך עד עלייתך למחלקת היולדות וכן תפגשו שוב לאחר הלידה למפגש סיכום התהליך. יש דולות שמשלבות גם טיפול במגע, קורס הכנה ללידה או ייעוץ הנקה. כדאי לברר את הפרטים כבר בשיחת הטלפון הראשונה.

לידה זה כואב, במה כבר הדולה יכולה לעזור?

היא תהיה שם עם כלים להקלה על כאב, כמו נשימות, תנועתיות וטכניקות מגע שונות. אך נראה שהכלי העיקרי של הדולה הוא הנוכחות המרגיעה. כמו בחיים, גם בלידה סטרס ולחץ מעצימים כאב. תחושת הביטחון כבר עשויה להביא את הגוף להרפיה ולהפחתת הכאב.

למה צריך דולה אם יש מיילדת?

אלו תפקידים שונים: למיילדת יש אחריות רפואית על התהליך, ולרוב היא מכירה את היולדת רק בתוככי חדר הלידה. לדולה אומנם אין כל סמכות רפואית, אך היא מכירה אותך גם לפני הלידה ואחריה, מרוכזת רק בך ולא מחליפה משמרות. כשבוחרים דולה כדאי לוודא שהיא תעזור לך להתנהל מול הצוות הרפואי כרצונך, ועם זאת שתהיה נעימה ותשתף פעולה עם כל הנוכחים בחדר.

מה המחיר של ליווי דולה?

דולה בסטאז' תגבה כ־700 ₪, ולאחר מכן עלות השירות תנוע בין 1000–4000 ₪. שווה לבדוק אם את זכאית לקבל החזר מקופת החולים.

 

שיהיה בשעה טובה!

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה