ההענקה שבהנקה / שלומית הולצברג חיים

חלב אם משתנה כל הזמן ומתאים את עצמו לגיל התינוק ולסביבה שלו. כך לדוגמה אם יש אח חולה בבית, האם מייצרת נוגדנים למחלת האח עבור מערכת החיסון של התינוק שיונק

בכל התרבויות, בכל העולם, נשים הניקו את התינוקות שלהם. המערכת לייצור חלב מתחילה להיווצר  בשד כבר במהלך גיל ההתבגרות. בכל וסת (מחזור), אחת לחודש, נוצר עוד רובד במערכת לייצר חלב.
אחד הסימנים הראשונים להריון הם כאבים בשדיים, משום שהגוף מתחיל בתהליך של הערכות לקראת ייצור חלב. כבר בשבוע ה16 להריון, המערכת מוכנה לפעולה, ובשדיים נמצא החלב הראשוני שנקרא קולוסטרום. הוא עשיר בחומרים הבונים את המערך החיסוני עבור התינוק וכיאה לחומר כל כך יקר ערך הוא מיוצר בכמויות קטנות ומדודות, בדיוק לתינוק שלך.

אחד הניסים המופלאים של הגוף שכאשר נולד פג החלב הראשוני נשאר עד לסיום הפגות ומותאם לצרכיו של פג. ביום השלישי לאחר הלידה, הגוף המופלא שלנו מופיע במלוא תפארתו והשדיים מתמלאים בחלב. המלאות שמגיע ביום השלישי מעידה כי ההריון הסתיים מבחינת הגוף והתינוק צריך כמויות חלב גדולות יותר כדי שיגדל ויתפתח.

חבל הטבור לאמא

כמות החלב שאישה תייצר תלויה בכמה גורמים, אבל הגורם המשמעותי ביותר הוא כמות הגירוי שהשד יקבל. כאשר אישה מניקה או שואבת חלב מועבר מסר למוח להפריש הורמון פרולקטין שמייצר את החלב. ככל שיהיה יותר פרולקטין, כך כמות החלב תהיה גבוהה יותר, בטווח הקצר והארוך של משך ההנקה.

היתרונות במגע עור לעור והנקה בשעות הראשונות אחרי הלידה ברורים ומשפיעים על תהליך ההנקה. תינוק שיונק יציג ערכי סוכר וצהבת (בילירובין) טובים יותר, המערך החיידקי (המקרוביום) של התינוק יהיה דומה יותר לזה של האמא. כמויות החלב של האם יהיו טובות יותר לאורך זמן, הסיכוי לדיכאון אחרי לידה מופחת ובאופן כללי מגע עור לעור אחרי הלידה מאפשר התאוששות טובה יותר של האמא והתינוק.

בימים הראשונים אחרי הלידה תינוק יונק בתדירות גבוהה מאוד, בין 8-14 פעמים ביממה. גופו יודע שככל שינק יותר כמות החלב תהיה גבוהה יותר באופן טבעי. לעיתים נשים נבהלות כאשר התינוק שלהן מראה סימני רעב בתדירות כל כך גבוהה ולא יודעות שבעצם, מדובר בתהליך טבעי.

בחלב אם ישנם כ- 3000 מרכיבים בניהם מרכיבי חלבון ייעודיים למין האנושי, אנזימים, הורמונים, שומנים במבנה מולקולרי ייעודי, מינרלים ואפילו סוכרים המיועדים להזין את החיידקים במעי של התינוק במטרה לייצר עבורו מערך חיידקי טוב יותר.

חלב אם משתנה כל הזמן ומתאים את עצמו לגיל התינוק ולסביבה שלו. כך לדוגמה אם יש אח חולה בבית, האם מייצרת נוגדנים למחלת האח עבור מערכת החיסון של התינוק שיונק, או חלב שומני יותר בחורף ומימי יותר בקיץ.

המלצת ארגון הבריאות העולמי היא הנקה מלאה ובלעדית עד גיל חצי שנה והנקה בשילוב מזון החל מגיל חצי שנה ועד לפחות גיל שנתיים.

מתחילים ברגל ימין

אחד המיתוסים הגדולים ביותר בהנקה הוא "הנקה כואבת לכולן בהתחלה". נשים רבות לא יודעות שהנקה לא אמורה לכאוב בכלל. בחיבור נכון ועבודה נכונה, הנקה יכולה להיות הנאה גדולה וחיבור מדהים בין אמא לתינוק. ולכן, אם אישה מרגישה כאב בהנקה, חשוב מאוד להתייעץ עם יועצת הנקה שתעזור בחיבור, תנחה ותלווה את האם בתחילת הדרך.

גם אם לא הצלחת להניק בימים הראשונים אחרי הלידה וגם אם לא ידעת מה לעשות, ככל שתקבלי מוקדם יותר עזרה בהנקה, כך תצליחי ביתר קלות. יועצת הנקה יכולה לעזור לך לייצר תוכנית עבודה שתתאים לגישת ההנקה שלך, תעזור לך לייצר חוויית הנקה טובה בלי כאב, ובעיקר תיתן לך כלים לתת לתינוק שלך את הטוב ביותר בעולם.

להצליח להעניק

  1. הניקי בשעה הראשונה אחרי הלידה או כמה שיותר סמוך ללידה.
  2. הקפידי על מגע עור לעור ממושך בימים שאחרי הלידה.
  3. ככל שתקבלי מענה בסמוך ללידה כך תוכלי לייצר חווית הנקה טובה יותר לך ולתינוק שלך אבל, גם אם לא הצלחת, הזמיני ייעוץ כמה שיותר מוקדם עד הבית.
  4. כל עוד התינוק מבקש לינוק, הניקי אותו, אין דבר כזה יותר מידי הנקה.
  5. אחרי הלידה העזרי והתמכי על ידי כל מי שאת יכולה, בין אם מדובר בתמיכה רגשית, עזרה במטלות הבית, הכנת אוכל ו"פינוק" היולדת.
  6. למדי והתכונני להנקה, יש המון קורסי הכנה להנקה שמלמדים את עקרונות ההצלחה בהנקה, מנפצים מיתוסים ומסייעים בחווית הצלחה טובה יותר בהנקה.

הכותבת שלומית הולצברג חיים, יועצת הנקה IBCLC  , דולה ומטפלת בנשים בהריון ואחרי לידה. לתגובות: 058-5858564www.atoofa.co.il

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה