טיפול בהורים בסיוע הטכנולוגיה

אם אתם מטפלים בהוריכם המבוגרים בוודאי מוכרת לכם הרגישות והאחריות הכבדה שבדבר. איך אפשר להשתמש בטכנולוגיה כדי להתמודד עם המצב?

איך טכנולוגיה תעזור לכם לטפל בהורים מבוגרים?

אם גם אתם מטפלים בהוריכם המבוגרים, אתם ודאי מכירים את המורכבות, הרגישות והאחריות הכבדה שבדבר, אז איך אפשר להשתמש בטכנולוגיה להתמודד עם המצב? כשאנחנו ילדים, ההורים שלנו הם כמעט גיבורי-על מבחינתנו. בעיני הילדים שהיינו, אבא ואמא היו מכירים את כולם, יודעים הכל ומספקים לנו משענת ותמיכה ללא סייגים.

עם ההתבגרות אנחנו מבינים שהורינו הם בסך הכל אנושיים, אבל כשהם מתבגרים – הזקנה שקופצת עליהם דורשת היפוך של מערכת היחסים, וכך ממי שהיו רגילים לקבל את התמיכה והסיוע, הילדים הופכים להיות אלה שמעניקים אותם.

טיפול בהורים מבוגרים הוא אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפנינו כאנשים בוגרים. הסיטואציה שבה ילד נדרש לסעוד את הוריו היא אמנם טבעית, אך היא תובענית, מאתגרת, מורכבת ורגישה.

האחריות האדירה והקושי העצום יצרו דרישה לאמצעים טכנולוגיים שיקלו על התמיכה בהורים מבוגרים. מתוך כך, נוצרו טכנולוגיות, גאדג'טים ואפליקציות ייעודיים. טכנולוגיה כזו מסייעת לשמור על בטיחותו של ההורה המבוגר וגם להורדת רמת הסטרס של בני המשפחה והמעורבים.

איך תאמצו טכנולוגיות חדישות?

מבוגרים רבים נרתעים מטכנולוגיות חדשות בפרט ומשינויים בכלל. יתרה מכך, לחלקם אין בכלל אינטרנט בבית ותצטרכו לחבר אותם לספק אינטרנט בעבור חלק מן הפתרונות הטכנלוגיים הללו. מבוגרים רבים מתקשים ללמוד את אופן השימוש בטכנולוגיה חדשה, ולכן, במטרה להבין כיצד להתגבר על חסם זה, נערכו מחקרים שבדקו היכן נמצאות נקודות הקושי העיקריות והמשמעותיות של מבוגרים.

מחקרים אלה מצאו שמבוגרים אימצו בהצלחה טכנולוגיות חדשות בעיקר כשהן הופעלו תוך שמירת קשר ישיר או עקיף עם בני המשפחה (למשל העברת מידע בזמן אמת), כך שנשמרה תחושת קרבה. כאשר תהליך הלימוד נעשה בסבלנות ובשיתוף פעולה עם ההורה תוך הדגשה ברורה של התועלות, גברו הסיכויים לאימוץ מוצלח של הטכנולוגיה. לכל אלה הצטרפו גם מחיר סביר וטכנולוגיה אמינה ונטולת תקלות, שהועילו לתהליך.

כשהורה סובל מדמנציה, קיים חשש ממשי שהוא ילך לאיבוד. אדם דמנטי עלול להיעלם כאילו בלעה אותו האדמה ומי שנאלץ לחפש אחר אימו או אביו, לא שוכח את רגעי האימה. כיום, ישנה טכנולוגיה זמינה שיודעת לספק מענה לחרדה זו.

פיתוחים נוספים משמשים למעקב אחרי נטילת תרופות ובדיקות, מאפשרים הצצה אל המתרחש בבית, מסייעים במדידת לחץ דם ודופק וכדומה. מחקרים מצאו כי מכשור לביש (כמו שעון שמאתר מיקום וכולל לחצן מצוקה למשל) וטלפונים חכמים הם בעלי תפקיד מרכזי בשיפור הטיפול במבוגרים.

אלה כמה אפליקציות ואביזרים שיכולים להקל עליכם ועל הוריכם:

CareZone

CareZone היא אפליקציה שעוזרת לנו לארגן את כל המידע הבריאותי החשוב ולהישאר מסונכרנים על המצב בכל זמן. האפליקציה שומרת על המידע הרפואי מאורגן ומסודר, שולחת התראות כשצריך ומאפשרת שיתוף וגיבוי של המידע עם בני המשפחה. בין היתר מתאפשר מעקב אחרי תרופות שנלקחו, מרשמים, מינונים וצורך לחדש מרשמים. לוח השנה מאפשר מעקב אחרי ביקורים אצל רופאים וביצוע בדיקות וכן סנכרון עם יומנים אחרים. בנוסף ישנה רשימה של אנשי הקשר החשובים כמו בתי מרקחת, רופאים ומרפאות ואפשר למלא רשימת משימות לביצוע. כמו כן אפשר לקבל מידע על מחלות ותרופות ולהתעדכן בחדשות וטיפים בנושאים רלוונטיים. האפליקציה באנגלית.

המחיר: חינם.

Medisafe

מי שלוקח כמה תרופות מכיר את הלחץ מהאפשרות לשכוח תרופות או ליטול מנה כפולה, שעשויות לסכן חיים, וגם המינונים עלולים לבלבל. כשמדובר בהורה מבוגר שהזיכרון שלו כבר לא מה שהיה וממילא נוטל תרופות רבות – החשש גדול הרבה יותר.

לשם כך פותחה Medisafe, על-ידי שני ישראלים שאביהם החולה בסכרת נטל מנה כפולה. האפליקציה, שמאפשרת ניהול תרופות, מסייעת להתמיד בנטילת התרופות ולהקפיד על מינון נכון. המשתמשים מזינים את הנתונים, ובהמשך מקבלים תזכורת עבור כל תרופה, כולל ציור שלה. אם שוכחים תרופה, האפליקציה מתריעה בפני המשתמשים ובפני אנשי קשר שנבחרו מראש. אפשר גם לקבל תזכורת לחידוש מרשמים, להדפיס דוח נטילות כדי להציג לרופא וסרבני תרופות אפילו יוכלו לקבל מידע שמטרתו להגביר את המוטיבציה לנטילתן.

המחיר: חינם, עם אפשרויות שדרוג בתשלום.

MedIL

כשמקבלים תרופה מהרופא בדרך כלל קוראים את העלון המצורף (מה, לא? אז מהפעם הבאה אל תוותרו על זה, חשוב!). האזהרות וההנחיות מבהילות ומבלבלות מאוד, אבל הן בעלות חשיבות גבוהה, בייחוד כשנוטלים מספר תרופות במקביל. אז איך בכל זאת מצליחים לעקוב אחרי ההנחיות? לפני האוכל או אחרי? בלילה או בבוקר? איך מוודאים שאין תרופות שפוגעות אחת ביעילותה של השנייה?

אפליקציית MedIL, הזמינה לאנדרואיד, מציעה אינדקס תרופות בעברית שכולל את המידע החשוב ביותר על כל התרופות המאושרות לשימוש בישראל, כמו מטרת התרופה, מרכיביה, האם היא כלולה בסל הבריאות, פרטים על היצרן וכדומה. ניתן להשתמש באפליקציה גם בצורה לא מקוונת.

המחיר: חינם.

שעון איכון עם כפתור חירום

מבוגרים רבים נוטים לאחוז בתחושת העצמאות שלהם, ומתקשים כאשר הם זקוקים לליווי צמוד. שעון איכון מספק ראש שקט להם ולמטפליהם בכך שהוא שולח התראות על מיקום וגם בעל לחצן חירום. השעון הוא חלק משירות פרטנר גארד של חברת פרטנר והוא עונה על החשש התמידי שמלווה את מי שמטפל בהורה מבוגר – הפחד שייעלם, שלא ימצא את הדרך חזרה, שייפול או ייפצע ולא תדעו איפה הוא.

עונדים את השעון על ידו של ההורה, ומגדירים אזורים גיאוגרפיים בטוחים שבהם הוא יכול להסתובב בבטחה. באמצעות ה-GPS תוכלו לקבל התראה על מיקומו של ההורה, על הגעה לאזור כלשהו או היעדרות ממנו. השעון כולל גם לחצן חירום ליצירת קשר עם מי שתבחרו.

המחיר: כמה מאות שקלים בעבור השעון (תלוי בדגם אותו תבחרו), בנוסף לדמי מנוי חודשיים של כ-30 שקלים, בהתאם לשימוש.

מערכת וידאו או אודיו

כשההורה במצב סיעודי (במיוחד, אבל לא רק), בין אם אתם נמצאים אתו בביתו, ובין אם אתם במקום אחר – אתם לא מפסיקים לחשוב מה עובר עליו, מה שלומו, רק שהוא לא ייפול, ואם הוא מתעורר באמצע הלילה לשירותים – מי יעזור לו. אלו מחשבות טורדניות שלא פוסקות.

לכן, כדי לוודא שההורה בסדר בלי לפגוע בעצמאותו, אפשר להתקין בבית מוניטור וידיאו או אודיו. כך תשמעו או תראו אם הוא זקוק לסיוע או אם הוא במצוקה.

המחיר: מאות עד אלפי שקלים, תלוי במוצר וברמת הטכנולוגיה.

שלט עם כפתורים גדולים

עם הגיל, כשהראייה מתדרדרת והידיים מתחילות לרעוד, המוטוריקה העדינה הופכת למשימה מעט מורכבת. ריבוי הכפתורים על השלט הופכים למבלבלים והשימוש בשלט הופך למאבק מתסכל, דווקא בגיל שהצפייה בטלוויזיה ממלאת צורך חיוני. כמענה לקושי הזה פותחו שלטים אוניברסליים המתאימים לכל המכשירים, עם כפתורים גדולים ונוחים במיוחד, המקלים על השליטה בטלוויזיה ומשמרים את תחושת העצמאות של ההורה.

המחיר: כ – 100 ש"ח ליחידה.

היום ישנו מגוון גדול של פיתוחים שמסייעים לטפל בהורים מבוגרים ועונים על קשת רחבה של צרכים. כדי לאמץ בהצלחה את הטכנולוגיה המתקדמת – שמטרתה להקל על החיים ולא להוסיף להם תסכולים – חשוב לעשות זאת בסבלנות, בשיתוף פעולה עם ההורה, ותוך עדכון תמידי של בני המשפחה. כשעושים זאת נכון, שומרים על בריאות ההורה ועל בטיחותו וגם מפחיתים את רמת המתח והדאגה בקרב כל בני המשפחה.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה