כתנת של אור: הילה בוסקילה מתחברת לבגדים דרך פרשת וישב

מדוע לבגד שנתן יעקב ליוסף קראו דווקא כותנת? ומהו הקשר בין שמות הבגדים למשמעות שלהם בתורה? הילה בוסקילה מגלה את סודות הבגדים שבפרשת השבוע

ד"ר שרה שטיינפלד ממכללת הרצוג כתבה מאמר מרתק שסייע לי לגלות דבר נפלא על הקשר של יעקב ובניו בפרט ועל לימוד בתורה בכלל בכל מה שקשור להתייחסות לבגדים.

כמו תמיד, מתחדדת ההבנה שאין מילה שנכתבה במקריות או סתמיות בתורה, כל מילה מדויקת לתיאור הזמן, הסיטואציה, והדמויות המסופרות ואפילו לעיתים ניתנת לנו הצצה לדרמות המתחוללות בתוכן.

התגלית המרעישה עבורי, היא העובדה שגם תיאור של לבוש בתורה, נעשה באופן מדויק. לבוש בא לספר לנו על הסיטאוציה וללמד אותנו על כוונותיהם ,אפילו הנסתרות ביותר של הלובשים אותם.

בין בגד לבגידה

אין מילת תיאור מדויקת. צילום: כרמל הלימי

המילה "כתנת" באה לבטא מלכות או קדושה מצד הלובש אותה. כמו "כתנות אור" של האדם הראשון.

כתנת הפסים של יוסף שקיבל במתנה מאביו יעקב, סימלה יופי והדר והעידה על תכונות טרומיות של הלובש. יש דעות שכתנת הפסים של יוסף זו אותה כתנת האור של האדם הראשון שעברה בתורשה מאב לבן, בדרך כלל לבן הבכור. אך במקרה של יוסף, נועדה לייחד אותו ולייקר אותו ולסמל את אהבתו הרבה של יעקב אליו. ומכאן, מובנת הקרקע הפוריה לקנאת האחים.
בהמשך הסיפור, אנחנו זוכרים את התיאור הקשה של אותה כתנת החוזרת מגואלת בדם כ"הוכחה" ליעקב על מות בנו שלכאורה נטרף.

כאשר מופיעה המילה "בגד" בתנ"ך, המשמעות היא שהלובש נמצא בסיטואציה של בגידה – באמת שלו או של בית אביו, בגידה פיזית או רוחנית, בגידה של ערכים, כך למשל, כמו במקרה של אונס תמר ע"י אמנון המתואר באמצעות המילה "בגד".
בסיפור של יוסף, כאשר מנסה לפתות אותו אשת פוטיפר חוזרת המילה בגד 6 פעמים ומרמזת על המאבק של יוסף בבגידה בערכי אבותיו :" ותתפשהו בבגדו לאמר שכבה עימי" ( בראשית ל"ט , י"ב).

מרתק להבין כיצד אותו בגד פיסי מתואר במילים שונות שמרמזות לנו, על הסיטואציה, על היחסים, על פנימיות הלובש.
הנתיבות שלום מציין זאת גם בהקשר של יצחק ברגע הברכה ליעקב בנו שהתחזה לעשיו. כתוב בפסוק "ריח בגדיו" – יצחק הריח את הבגידה, את המירמה שנעשתה בהתחזות האח הקטן לאחיו הבכור.
ובסיפור יוסף, על לבושו של ראובן, האח הבכור שאמור היה לשמור ולהגן על יוסף מכל משמר והיה שותף למכירתו, כתוב: "וישב ראובן אל הבור והנה אין יוסף בבור ויקרע את בגדיו" ( ל"ז, כ"ב). כאשר מופיעה המילה "שמלה" בתנ"ך היא באה לציין נייטרליות. סיטואציה שבה אין משמעות מיוחדת ללובש אותה.
בסיפור יוסף, אחרי המכירה של האחים את יוסף ואחרי מפגש האחים במצרים שהביעו חרטה וחזרו בתשובה, גם יוסף מתחבר שוב למקורותיו וכבר לא מתחזה, ואז הלבוש מכונה "שמלה" לכולם נתן לאיש חליפות שמלות" (מ"ה, ז',יא').

מאחלת לנו שהלבוש שלנו יהיה בגדר של "כתנת של אור".

אודות הכותב/ת

הכותבת היא סטייליסטית, עובדת סוציאלית (M.A) ומטפלת באמצעות כלים אמנותיים, בוגרת הקורס 'סטיילינג תרפי'

2 תגובות

  1. נעמי בתאריך

    הילה בוסקילה כשמך כן את, עטופה בהילה וכתיבתך נבונה ועמוקה .
    נעמי

כתוב תגובה