לטיפול ומניעת עור יבש בחילופי עונות

הסתיו מביא איתו חילופי מזג אוויר קיצוניים. רגע אחד אנחנו נאבקים בחמסין ולאחריו זקוקים לסוודר כדי לצאת מן הבית. השינויים הללו משפיעים על העור שלנו, וזו הזדמנות להזין אותו ולטפל בו, טיפים למבוגרים וילדים כאחד.

אחרי חודשי קיץ  ארוכים שהעור נאלץ להתמודד עם צריבות השמש, זיעה   ולחות גבוהה  מגיע חילוף עונות הגורם  לעור  הפנים והגוף ללא מעט תופעות. ד"ר להבית אקרמן – מומחית לרפואת עור  מסבירה: "עונות המעבר מהקיץ לסתיו  מתאפיינת בשינויים קיצוניים של מזג האוויר. בתקופה  זו שבהן ימי חמסין, יובש  והגשם הראשון משפיעים על העור  שלנו והוא  נוטה ליובש, לפצעונים, למראה חסר ברק, לחספוס, סדקים, גרוד והרגשה כללית של אי נוחות.  התופעות שכיחות ביותר באזורי השפתיים, בכפות הרגליים, כפות הידיים, בזרועות ובגפיים התחתונות, אך יכולות להופיע גם בפנים ובכל אזורי הגוף.

לדברי אקרמן: "יובש עור נובע ממקורות שונים, לרבות אסתמה של העור, הזדקנות העור, סוכרת, מגע עם חומרי ניקיון וכן מקרי יובש כתוצאה מגורמים אקלימיים, כגון רוח, שמש וקור. איבוד חומצות שומן החיוניות לגמישות העור והתאדות הלחות משכבת העור החיצונית גורמים לסדקים ויובש".

אז זה הזמן "לפצות" את העור על פגעי מזג האוויר, הסטרס, והתזונה הלקויה.   ד"ר להבית אקרמן מעניקה מספר טיפים ועצות שיכולים להקל משמעותית על המעבר בין הקיץ לסתיו.

הנה כמה טיפים ועצות לטיפול ומניעת עור יבש בחור, מאת ד"ר להבית אקרמן:

המעיטו במקלחות – על אף שזה נשמע מוזר מקלחת מייבשת משמעותית את העור ובייחוד השימוש בסבון. על כן מומלץ לא להרבות במקלחות מעבר לנדרש ולהשתמש בסבונים בעלי דרגת חומציות pH 5.5 הקרובה לזו של העור, שאינם גורמים ליובש ולגירויים. עדיף להשתמש בסבון היפו-אלרגני או בסבון המכיל לחות. כאשר יש יובש קיצוני, מומלץ להשתמש בשמן מיוחד במקום בסבון גוף.

קרם ידיים מייד לאחר שטיפת ידיים – כמו במקלחת גם בשטיפת ידיים המים מייבשים את העור. מאחר ואנחנו בתקופת הקורונה יש להקפיד מייד לאחר שטיפת ידיים להשתמש בקרם ידיים טיפולי.

הימנעות מליקוק השפתיים – לאנשים רבים יש נטייה כאשר השפתיים מתייבשות בתקופת מעבר העונות  ללקק אותן. ההמלצה הינה להחזיק שפתון טיפולי בהישג יד ולמרוח אותו כמה שיותר פעמים ביום על מנת להעניק לחות לשפתיים.

הענקת לחות לעור באמצעות תכשירי הזנה – מומלץ למרוח על הגוף מיד לאחר המקלחת קרם לחות קבוע. ניתן גם להוסיף לאמבט שמנים צמחיים אשר מעניקים לעור לחות, כגון שמן נבט חיטה המכיל ויטמין E שמאיץ את תהליך הריפוי של העור.

ניקוי העור והזנתו – חשוב להעניק לעור טיפול מיוחד על ידי שימוש בסבון ניקוי ייחודי לפנים (עדין), אשר מונע את התייבשותו. לעור פנים עם נטייה לקילופים מומלץ לבחור בקרם המכיל חומרים המעודדים את חלוקת תאי העור ומזרזים איחוי, כגון אלנטואין, אוריאה ושמן ציפורני חתול. חשוב להקפיד על שימוש יומיומי בתכשירי לחות ולהשתמש בתכשירים המכילים חומרים כמו:  חומצה הילאורונית וויטמין E . כמו כן מומלץ בסתיו ובחורף להשתמש בקרם בעל מרקם שומני יותר מאשר בקיץ- כיוון שהיובש באוויר מגביר את היובש בעור בחורף.

טיפ חשוב להורים – לילדים שסובלים מיובש, לאחר המקלחת לנגב את העור בטפיחות קלות ולא בניגוב חזק ומייד לאחר מכן למרוח לחות – כך אדי המים יישארו בעור.

טיפול מונע – שימו לב טיפול מונע ביובש יעיל הרבה יותר מטיפול לאחר, שהעור כבר יבש ופגוע.  מומלץ להתחיל בטיפול כבר בימים אלו ע"י שימוש קבוע בלחות לעור הגוף והידיים, ולהחליף את תכשיר הלחות פנים, בתכשיר עשיר יותר.

תזונה – מומלץ לצרוך מזונות עשירים בחומצות שומן המסייעות בשמירה על לחות העור ומניעת התייבשות.

 

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה