נקודת חן: סודות מן המכתש

המראה של המים הצלולים בלב המדבר והסלעים הצבעוניים מסביב הוא עוצר נשימה. זוהי בריכה עמוקה אשר נחצבה לתוך מי תהום, ולכן היא מלאה במים בכל ימות השנה

אם אתן מחפשות תופעות טבע מדהימות, נופים שנראים כמו בחלל החיצון ומסלולים עוצרי נשימה, בואו לגלות את סודותיו של מצפה רמון. כדאי להגיע למדבר בעונה הזאת של השנה, כשמזג האוויר עדיין נעים והמעיינות מלאים.

נרד דרומה דרך כביש 40. אם זו הפעם הראשונה שלכן, מומלץ בחום לעצור במרכז המבקרים מכתש רמון, אשר מציע חוויה של היכרות עם המכתש הגדול בעולם על תופעות הטבע הייחודיות שבו, לצד סיפור חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון (יש לתאם ביקור מראש באתר רשות הטבע והגנים).

 

החול יזכור

מפה נתחיל לנסוע אל תוך המכתש. ממש לפני הירידה נמצאת נקודת תצפית מהממת שלא כדאי לוותר עליה. נעשה עצירה קטנה ונמשיך משם בירידה אל תוך המכתש, דרך כביש 'מעלה העצמאות'.

התחנה הבאה היא 'החולות הצבעוניים' (חפשו בווייז). זהו מקום חלומי לילדים ולמבוגרים כאחד. ניתן למצוא כאן ארגז חול טבעי וצבעוני, שנוצר בעקבות שיקום מחצבה ישנה. תוכלו לצייר ציורים יפים בחול, או להתארגן מראש ולהביא בקבוקים קטנים שאותם אפשר למלא בשכבות צבעוניות מרהיבות.

 

אבנים עם לב

נמשיך לנסוע בכביש עד שנראה שלט המפנה ימינה לכביש עפר בסימון שבילים ירוק. מכאן נגיע אל המנסרה, תופעה גאולוגית מרתקת. כשנתקדם בשביל נראה גבעת אבן חול שבראשה מחשופי אבן הבנויים כעמודים משושים סימטריים, המונחים בערמה כמו לוחות עץ בנגרייה. השביל, שעשוי מעץ, הוקם במיוחד מחומרים עמידים כדי שהמטיילים יוכלו ליהנות מבלי לפגוע בטבע.

נחזור לרכב ונמשיך בנסיעה דרומה, אל הגן הלאומי 'צבעי מכתש רמון'. ברוכים הבאים לגן לאומי חדש מהניילונים! זהו בעצם מוזיאון גאולוגי פתוח, ובו מוצגים סלעים בתצורות וצבעים כמו שרק הטבע יודע ליצור. בכניסה לשביל ניצבים שני לוחות גיר אפור מ'תצורת מוחילה' שיוצרת מעין פירמידה, ולידם חלקי מתכת מהמפעל לייצור לבנים.

מהרחבה נוכל להבחין בקיר מחצבה גבוה במרחק של שניים וחצי קילומטרים. אלו סלעים סגולים כהים של תצורת משחור, המכונה חד"צ (חרסית דמוית צור). הם הסלעים הקדומים ביותר במכתש. כ־300 מטרים קדימה נראה משמאל פתחים של שתי מערות קטנות, מכוסות בקירות אבן בנויים. אלו מטמורות – מקומות לאחסון ציוד עודף של הבדואים במסעותיהם במדבר.

בהמשך הדרך נמצא סלע גדול אשר מציין צומת דרכים. מימין לצומת ישנו 'תותך' ענק: זה בעצם תנור ששימש לשריפת המינרלים והפיכתם לחומר חסין אש. סמוך לתנור מוצג תרשים של סלע, ובו הסברים על היווצרות מכתש רמון.

מים בלב מדבר

נמשיך בנסיעה בדרך הנוף של הפארק עד שנראה בצד שמאל סככה מעוצבת בצבעי המכתש. נרד מהרכב. אנחנו עומדים בנקודת התצפית על מכרה האגם, המראה של המים הצלולים בלב המדבר והסלעים הצבעוניים מסביב עוצר נשימה.

נצטייד במגבת ובבגד ים ונלך עם השביל חמש דקות, עד למקום מיוחד במינו המכונה 'חוף הים של מצפה'. זוהי בריכה עמוקה אשר נחצבה לתוך מי תהום, ולכן היא מלאה במים בכל ימות השנה. ממש גן עדן באמצע המדבר!

לאחר שנטבול ונשתכשך להנאתנו בבריכה, נמשיך בנסיעה בדרך הנוף החוצה את הפארק, אשר בסיומה נגיע לחניון בארות. פה תמצאו מבני שירותים, סככות מכפות תמרים, שולחנות וספסלים. בחניון ניתן להשאיר את הרכבים ולצאת לכמה מסלולים המתאימים לכל המשפחה.

המפורסמים ביותר הם הטיול לגבעת חרוט והטיול למצד סהרונים ופרסת סהרונים. שניהם מעגליים, וניתן לטייל בכל אחד מהם לחוד או לחבר אותם זה לזה. שמו של עין סהרונים מגיע מצמח הסהרון המשתלשל אשר גדל בקרבת המקום. 'מצד הסהרונים' הוא מצודה נבטית על דרך הבשמים.

נסיים פה את הטיול הקסום שלנו, אחרי שביקרנו בשלל אתרים מיוחדים ומרהיבים ביופיים. כדי להספיק את הכל, מומלץ להגיע לאזור כבר מוקדם בבוקר.

 

הכותבת היא מורת דרך מוסמכת ומרצה. בין היתר מדריכה טיולי נשים מעצימים וטיולי משפחות. לתגובות ויצירת קשר: [email protected], 0523677131, או בפייסבוק: Shoham Shaer Tour Guide.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה