חיה בסרט: נלכד ברשת

צמרת המנהלים והמתכנתים בעבר של עולם ה'ביג טק', יושבים מול המצלמה בזה אחר זה ומספרים על שיטות הריגול, המעקב אחר הגולשים והתנועות שלהם ברשת

"קל היום לשכוח את העובדה שהכלים האלה יצרו דברים נפלאים בעולם. הם איחדו מחדש בני משפחה, מצאו תורמי איברים… שינויים מערכתיים משמעותיים התרחשו ברחבי העולם בזכות הפלטפורמות האלה. אבל אני חושב שהיינו תמימים בנוגע לצד השני של המטבע" (מתוך הסרט).

כבר בפתיחה של סרט הדוקו החדש של נטפליקס, 'מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית' (The social dilemma), אפשר להבין מהו הנרטיב המרכזי. הסרט מכוון אצבע מאשימה אל עולם הרשתות החברתיות וחושף שלב אחר שלב כיצד מנוע החיפוש GOOGLE הישן והטוב והרשתות החברתיות שאנחנו משוטטים בהן כל היום, הפכו אט אט לגולם הקם על יוצרו.

קשה לזכור איך נראו החיים לפני עידן גוגל, יוטיוב, פייסבוק וטוויטר. איך שלחנו הודעות לפני הג'ימייל והגוגל דוקס? איך ידענו מה שלום קרובי המשפחה והחברים בלי לראות תמונה שלהם בסטורי ובפיד? ואיך חיפשנו מידע טרום עידן החיפוש במהירות של 0.000001 שניות?

צמרת המנהלים והמתכנתים בעבר של עולם ה'ביג טק', ענקיות הטכנולוגיה ואימפריות של מיליארדים, יושבים מול המצלמה בזה אחר זה ומספרים על שיטות הריגול, המעקב אחר הגולשים והתנועות שלהם ברשת, על ההתמכרויות הקשות וכיצד משמנים אותן בתעשייה, על בעיות האתיקה הרבות שעלו לאורך השנים, ועל העלייה העקבית במספר הסובלים מחרדה ודיכאון בקרב צעירים בדור המסכים.

אם יש משהו שאמריקאים אוהבים לומר, זה "פייק ניוז". פייק ניוז בכל מקום. אך תחת המילים המשומשות הללו, מסתתרת דאגה אמיתית לגבי המידע שאליו אנחנו נחשפים ביודעין ובלא יודעין. במסווה וגם בגלוי, הרשתות החברתיות מציפות אותנו ברמה כזאת, שקשה עד בלתי אפשרי להבחין מתי מדובר בזיוף ומתי באזעקת אמת. במבט מפוכח מביא הסרט עדויות, נתונים ושלל דוגמאות על עולם הרשתות החברתיות, ומציב מולנו מראה מטרידה למדי. "אם אינך משלם בתמורה למוצר", נאמר בסרט, "אתה המוצר".

לא מדובר בדברים שרלוונטיים רק לאנשים מעבר לים, או בהתמכרויות יוצאות דופן של האנשים "ההם" או החברות "האלה", זה נוגע בכולנו. באימיילים מהעבודה, בסלפי עם הילדים, בפוסט ששיתפת בפייסבוק של מעצבת לפני הגרלה גדולה. זה כאן סביבנו, כל הזמן. כמי שמבלה לא מעט שעות ביום ברשתות החברתיות, ועל אף שאני מכירה ומודעת לסכנות ולשיטות הריגול, עדיין הסרט הצליח לטלטל אותי.

איך מוכרים את תשומת הלב שלי ושלכם, את כל המידע הכי חשוף ואינטימי שלנו, שולטים בתודעה שלנו ומגלגלים כך תעשיה של מיליארדים בשנה? המידע שחושפים הבכירים לשעבר בתעשיית הטכנולוגיה, צריך לעורר הרבה מאוד הדים בעולם, בתקווה שיגרום לשינוי.

הסרט אולי לא יגרום לכם למחוק את הפייסבוק או להפסיק לחפש בגוגל ולרוץ חזרה לאנציקלופדיות, אבל הוא כן מעורר מחשבה וחשבון נפש דורי; עד כמה לשתף ברשת והאם נהיה מוכנים לספוג בעבור זה את המחיר.

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית | נטפליקס

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה