בריאות בגיל השלישי

יחד עם העלייה בתוחלת החיים מגיעים אתגרים המלווים גיל מבוגר בעיקר הצורך להתמקד לא רק בבריאות הפיזית של מבוגרים, אלא גם בבריאות המנטלית.

לא חסרים רעיונות לאופן בו ניתן לשמר את פעולת המוח, לא משנה מהו גילו של האדם. יש שפותרים תשבצים. יש מי שלעולם אינם פורשים מעבודתם. יש מי שפותחים בקריירה שנייה. אחרים צורכים ויטמינים, תוספי תזונה ומקפידים על תזונה המיועדת לשמר את תפקוד המוח.

ד”ר גארי סמול , יועץ תזונה בחברת הרבלייף מציג את  המגמות בתחום הבריאות בגיל השלישי:

  • להגן על המוח – אלצהיימר ודמנציה הם האיומים הגדולים ביותר על הזדקנות בריאה, והקהילה הרפואית מספקת מידע ורעיונות כיצד להתמודד. נכון לעכשיו, 36 תרופות חדשות נגד אלצהיימר נבדקות במחקרים קליניים; אם לפחות אחת מהן תצליח, אנחנו יכולים לצפות לראות טיפולים חדשים שיוצעו כבר בחמש השנים הקרובות.

    אנו עדים למספר מגמות המתמקדות במניעה ובאורח חיים כאמצעי להגנה על המוח כאשר מתבגרים. בכנס הבין-לאומי שקיים ארגון האלצהיימר העולמי ב-2018, חשפו מומחים דוח שמוכיח כי יותר משליש ממקרי הדמנציה בכל רחבי העולם עשויים להימנע באמצעות הפחתת גורמי סיכון חשובים הכוללים השכלה נמוכה, יתר לחץ דם, סוכרת, דיכאון, חוסר פעילות גופנית, עישון ובדידות.

    גורמים אלה אינם נובעים מגנטיקה או מ-DNA; הם נובעים מאורח החיים שלנו, ורובם ניתנים לשינוי באמצעות שינוי הבחירות וההתנהגות האינדיבידואלית.

    אחת מאותן בחירות היא, לאכול טוב יותר. מחקרים מוכיחים כי הרגלי אכילה בריאים עשויים לשמר את תפקוד המוח ולהפחית את הסיכוי להתפתחות דמנציה. מחקר אחד שנערך בקרב כמעט 6,000 מבוגרים, הוכיח כי כל מי ששמר על תזונה הידועה כמשפרת את בריאות הלב היה בעל הסיכוי הגבוה יותר לשמר את היכולות הקוגניטיביות שלו כאשר התבגר.

    יתרה מכך, דיאטת ​​MIND, המשלבת מזונות ים תיכוניים עבור אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, הוכחה ביכולתה להפחית עד 35 אחוזים מהסיכון ללקות קוגניטיבית בהשוואה לאלה שלא מקפידים על תפריט זה. התוצאה של מאגר הנתונים המתרחב הזה היא ברורה ופשוטה למדי: דאגו ללב, למשקל ולבריאות הגופנית שלכם כעת, והמוח שלכם יתפקד טוב יותר גם בהמשך הדרך.

  • מזונות מומלצים – התעמלות עם תזונה מאוזנת תומכת בבריאות המוח ובבריאות לב וכלי דם. תשמרו על משקל בריא באמצעות:  צריכת מזונות העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו דגים ואגוזים. הוסיפו לתפריט יותר פירות וירקות העשירים בנוגדי חמצון, כמו אוכמניות וארטישוק  והמנעו ממזון מעובד.
  • תנועה- מחקרים רבים מראים שפעילות גופנית קבועה היא דרך יעילה למניעת חלק מההידרדרות התפקודית הנגרמת בשל הזדקנות, כולל סוגיות הקשורות לאובדן מסת שריר, ירידה בצפיפות העצם, בעיות יציבה והאטת היכולות הקוגניטיביות. אנשי אקדמיה מסכימים כי לאנשים מבוגרים המקיימים אורח חיים פעיל יותר יש סיכוי גבוה יותר ליהנות מבריאות טובה יותר, מצב רוח טוב יותר, מצב רגשי טוב יותר – וחיים טובים יותר.

מאת : ד”ר גארי סמול  יועץ תזונה בחברת הרבלייף

אודות הכותב/ת

Avatar

כתוב תגובה