מעבר לקו: גלגל המזל

אפשר לראות בזה חלק מחוקי הטבע: אנחנו לא מתפללים אל הפיזיקה, ולא סומכים על הכימיה שתסדר לנו את השבוע, אבל יש להם כוח שפועל בעולם

אין תענוג מטופש כמו לקרוא את ההורוסקופ בעיתון. זה תמיד מתאים! גם אם קראתי בטעות את התחזית של מזל אחר, או הרמתי את העיתון של לפני שבועיים. אני מאמצת בשמחה את הנבואה שאקבל השבוע סכום כסף לא צפוי, משתכנעת שעליי להיזהר מאנשים רעים, ומוצאת בקלות את העניין שיטריד אותי השבוע, ושעליו אני נדרשת "לקבל החלטה מושכלת". ההורוסקופ הוא תרגיל בכתיבה יצירתית. התחזית חייבת להיות חמקמקה, מתאימה לכל אדם ולכל עת, וגמישה כמו מתרגלת יוגה. 

ערך התשקיף ההורוסקופי שווה לקליפת הבצל, וברוב המקרים מדובר בגיבוב של שטויות, אבל אתם לא יכולים להגיד שאין משהו באסטרולוגיה. וזו שמתייחסת לתכונות אופי של מזלות? הו, היא הבצל בעצמו. 

נטייה טבעית

עם עובדות אי אפשר להתווכח. בבית הספר למשחק "ניסן נתיב" יותר ממחצית התלמידים, בכל שנה, הם אריות ולביאות. בני מזל אריה נמשכים לבמה, בדיוק כמו האריות בטבע. יש לי שכנים ששניהם מזל מאזניים, והם מתקשים לקבל החלטות. הם לא מצליחים להזמין צימר לקיץ, ותקועים בהתלבטויות אינסוף בנוגע לפרויקטים קטנים כמו תליית העציצים במרפסת. 

או למשל, נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ. מהרגע שראיתי שהוא תאומים, הכל הסתדר לי. זה המזל שבניו פתוחים, מתלהבים, רב גוניים, מלאי הומור אבל גם עצבניים, חסרי עקביות, הפכפכים, פטפטנים וקלי דעת. אף פעם לא משעמם עם בני מזל תאומים. האם היה רגע משעמם בארבע שנות כהונתו?

בנימין נתניהו לעומת זאת מאזניים! והוא כל כך מאזניים! בני מזל מאזניים מתקשים לקבל החלטות (פינוי חאן אל אחמר? החלת ריבונות? גירוש מסתננים?), שואפים להגינות (הטענה על אכיפה בררנית והטיה בתיקי החקירה), אסטרטגיים וחריפי שכל. יש להם הבנה כלכלית פיננסית מצוינת לצד נטייה למעגלי הרס בכל הנוגע לכסף. הם מחבבים מתנות, וזקוקים להערצה. נתניהו מפורש. 

כשאני רוצה לברר משהו על דמות ציבורית, אני שולה מהוויקיפדיה את תאריך הלידה שלה, והולכת לבדוק מה המזל. מגישת הטלוויזיה יונית לוי היא סרטן? עכשיו הכל ברור! נפתלי בנט טלה? זה מסביר כל כך הרבה דברים! איך אפשר להבין את ישי ריבו בלי לדעת שהוא דלי? איך אפשר להתייחס ברצינות ליאיר לפיד בלי לגלות שהוא עקרב? ואל תגידו לי שהעובדה שהרבנית ימימה מזרחי היא אריה, מפתיעה אתכם. 

רביעיית אוואטר

הציטוט היהודי "ישראל הם מעל המזל" מתייחס לתחזיות אסטרולוגיות ולהמלצות מה לעשות וממה להימנע על פי תנועת הכוכבים. אבל קישור המזלות למי שנולד בתאריך מסוים מופיע אצלנו. במסכת ברכות (לב ע"ב) מוזכר שהמזלות נבראו למען עם ישראל: "י"ב מזלות בראתי ברקיע, ועל כל מזל ומזל בראתי לו שלושים חיל". אפשר לראות בזה חלק מחוקי הטבע: אנחנו לא מתפללים אל הפיזיקה, ולא סומכים על הכימיה שתסדר לנו את השבוע, אבל יש להם כוח שפועל בעולם. 

בבתי הכנסת העתיקים בציפורי ובבית אלפא נמצאו פסיפסים שמעוטרים בגלגל המזלות. גם שמות המזלות כנראה "זלגו" מאיתנו: חודש תשרי עם ימי הדין שלו מיוצג במזל מאזניים; ניסן, שבו מככב הטלה כקורבן פסח, ומזלו טלה. 

פעם היו נמכרים כרטיסי טלכרד (לטלפונים ציבוריים) שעליהם טבלת שיבוץ של מזלות לזיווג. אני זוכרת שמזל טלה, שבו נולדתי, התאים למזל מאזניים. בנישואין הראשונים שלי לא התחשבתי בהמלצה של הטלכרד (חבל), אבל תוך ארבעים שנה הפנמתי, והתחתנתי עם שייקה. 

הילדים שלי מחולקים על פני גלגל השנה באופן שווה. כל רבע שנה יש יום הולדת לאחד מהם. אני מרגישה שהבית מאוזן ככה, שיש ארבעה יסודות. הבכור נולד במזל שמשתייך ליסוד המים, השני ביסוד האש, השלישית אדמה, והרביעי אוויר. כשאני קוראת עכשיו את המשפט הזה, אני מבינה שיש לי רביעיית אווטאר בבית: שבט המים, ממלכת האדמה, אומת האש וכשף האוויר. קדימה ילדים, לכו להציל את העולם.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה