משפחה בשמחה: חידוש כמוך לא היה מעולם

הצטבר עלייך כל כך הרבה לכלוך. אז את מסתכלת בראי ואומרת, 'אני צריכה לעשות delete, ביטול, לאישה הזאת. אני צריכה להיות אישה אחרת, אישה חדשה

היום נדבר רק על חידושים. כמה חידושים אנחנו פוגשות עכשיו! מסעדות, קניונים, כן בית ספר, לא בית ספר. כל יומיים יש לנו שוב ראשון בספטמבר, ממש פלא פלאים.

לשבת שלפני ראש חודש ניסן קוראים 'שבת החודש', כי על ניסן נאמר: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים. אנו פוגשות מצווה חדשה, ראשונה בתורה, בני ישראל במצרים מקבלים את מצוות קידוש החודש.

אנו פוגשות לבלוב חדש. האילנות מתחילים ללבלב ואנו מברכים עליהם. נפגוש גם בית חדש ונקי לפסח. כל מה שאת עושה בבית הוא מסימני הזמן המתחדש. והחידוש הגדול ביותר של ראש חודש ניסן – מזל טוב לרבי נחמן מברסלב, שאמר על עצמו: אני איש פלא, ונשמתי הוא פלא גדול, וחידוש כמוני עדיין לא היה בעולם.

מלכלוך ליופי

ולמי עוד יש יום הולדת? לך, בקרוב. חז"ל מלמדים אותנו שבכל ליל סדר יש לך יום הולדת. הנביא קורא לזה 'יום הולדת אותך'. וכך אומר הנביא יחזקאל בדבריו המרגשים, שחלקם מובאים בהגדה של פסח:

"וּמוֹלְדוֹתַיִךְ בְּיוֹם הוּלֶּדֶת אֹתָךְ (נולדת, מזל טוב), לֹא כָרַּת שָׁרֵּךְ. (אף אחד לא חתך לך את חבל הטבור). וּבְמַיִם לֹא רֻחַצְתְּ לְמִשְׁעִי. וְהָמְלֵחַ לֹא הֻמְלַחַתְּ. וְהָחְתֵּל לֹא חֻתָּלְתְּ. לֹא חָסָה עָלַיִךְ עַיִן לַעֲשׂוֹת לָךְ אַחַת מֵאֵלֶּה לְחֻמְלָה עָלָיִךְ.

וַתֻּשְׁלְכִי אֶל פְּנֵי הַשָּׂדֶה בְּגֹעַל נַפְשֵׁךְ בְּיוֹם הֻלֶּדֶת אֹתָךְ. וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ: בְּדָמַיִךְ חֲיִי, וָאֹמַר לָךְ: בְּדָמַיִךְ חֲיִי. רְבָבָה כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךְ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים.

שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה, וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דֹּדִים.

וָאֶפְרֹשׂ כְּנָפִי עָלַיִךְ וָאֶרְחָצֵךְ בַּמַּיִם. וָאֶשְׁטֹף דָּמַיִךְ מֵעָלָיִךְ וָאֲסֻכֵךְ בַּשָּׁמֶן וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי, וָאֶעְדֵּךְ עֶדִי, וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל יָדַיִךְ וְרָבִיד עַל גְּרוֹנֵךְ. וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ (!) וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ וַתַּעְדִּי זָהָב וָכֶסֶף וּמַלְבּוּשֵׁךְ שֵׁשׁ וָמֶשִׁי וְרִקְמָה סֹלֶת וּדְבַשׁ וָשֶׁמֶן וַתִּיפִי מְאֹד וַתִּצְלְחִי לִמְלוּכָה!"

מה זה?! מה שהנביא כותב הוא תיאור פלסטי של ניקיון פסח. מקרצפים, מוציאים את הטינופת ואת הלכלוך ואז מלבישים ביופי: מפה חדשה, כיסויים לספות, בגדים לילדים. וזה החידוש.

כשרבי נחמן אומר "אני פלא ונשמתי פלא גדול וחידוש כמוני לא היה", המילה 'חידוש' היא בדיוק היפך המילה 'חדש'. את תראי בערב פסח איך את רוצה הכל חדש: גז חדש, בית חדש, בעל חדש ילדים חדשים. ואת לא צריכה חדש, מאמי. את צריכה רק חידוש.

ניקוי פנימי

את כל כך יפה. הצטבר עלייך כל כך הרבה לכלוך. אז את מסתכלת בראי ואומרת, 'אני צריכה לעשות delete, ביטול, לאישה הזאת. אני צריכה להיות אישה אחרת, אישה חדשה'.

ומגיע אלייך רבי נחמן ואומר, 'איך את חושבת שאני הרגשתי בכל בוקר כשהבטתי במראה? כזה קטן. ואמרתי לעצמי: את זה אתה תחדש. וחיפשתי נקודה טובה ועוד נקודה טובה. חידוש כמוני לא היה מעולם כי כל יום עבדתי קשה לחדש אותי ואת חיי ולומר לעצמי: לא צריך אחד אחר. רק לקרצף את זה הקיים, להוריד ממנו שכבות אבק, ייאוש, פחד, מיעוט אמונה'.

זו לא שחצנות. להיפך, שיא הענווה הוא לומר שאני בן אדם שצריך חידוש, מירוק וניקוי. את כל כך יפה. את כל כך טובה. והכל זה פרי של הזנחה, כי את מושלכת על פני השדה ביום הולדת אותך. אף אחד לא שמח בך, אף אחד לא רואה בך כבר שום דבר חדש. אבל לא צריך חדש, כי את כזה חידוש! רק תנקי, תצבעי ויצא פתאום יופייך האמיתי, יפי חייך. הִנָּךְ יָפָה, רַעְיָתִי. הִנָּךְ יָפָה.

אומר הרב ווֹלבֶּה זצ"ל: כשאת מחפשת בבית, בחורים ובסדקים, את מחפשת אותך. אישה היא בית; אשתו זו ביתו. כל הניקוי שעושים עכשיו לבית בעצם קורה אצלך, בלב ובנפש. את הולכת לחפש אחר הילדה היפה הזאת שנולדה והייתה מדהימה והצטברו עליה כל כך הרבה שכבות של לכלוך ושל חוסר טהרה ושל מעשים לא ממש מדהימים שהיא עשתה.

אז מה! עכשיו מנקים. ובכל תנועה שאת עושה בגוף, כשאת מנקה את הגז או את התנור או את הארון, משהו קורה בתוכך. יוצאת אישה מהממת ומדהימה.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה