חוג הורים: מתחילים מחדש

'לחזק את הקשר עם האחים', כתבה המתוקה הזאת. 'לאכול בריא', 'לעשות ספורט'. מה שמפתיע הוא שלא זכרתי שהטפתי על כמה כדאי להכין רשימת מטרות לקראת השנה החדשה.

שנה חדשה – הזדמנות להתחלות חדשות. איך נקבל על עצמנו החלטות טובות בתור משפחה? אילו החלטות נקבל ביחד, ואילו לחוד? ואיך נעודד את הילדים לחשיבה מהם הרצונות שלהם מהשנה שתבוא?

התחלה חדשה. יום אחרי תשעה באב אני כבר חולמת את אלול. באמצע אב, בחופשה המשפחתית כבר שרנו 'אדון הסליחות', ומא' באלול השכמנו קום לסליחות נוסח קורונה.

זה זמן מרגש, האוויר מתחדש, הכול מתחדש. זמן שמסוגל להתחלות חדשות. כל שנה, בזמן הזה, בין ראש השנה ליום כיפור, אני מקדישה שעתיים להתכווננות לקראת השנה החדשה. יוצאת החוצה, לטבע או לבית קפה, לבד לבד, עם מחברת.

"צא מן התיבה" – כדאי לצאת מהבית בשביל זה, לצאת מכל המוכר, כדי שגם הראש שלנו ישתחרר ויגלה חלקים יצירתיים. אני עושה מעין אסיף: מה היה השנה, על מה אני מודה, מה כבר יש, ומתוך ההכרה במה שיש – מה הלאה, לאן אני רוצה להתקדם. להציב מטרות ויעדים. צעדים קטנים.

עם איזה ילד אני רוצה לחזק את מערכת היחסים שלי השנה? מה אני לוקחת על עצמי מבחינת בריאות? עבודת השם? איזה כיף זה לפתוח את המחברת כעבור שנה ולראות את ההתקדמות, לראות שבתחומים מסוימים אפילו עקפתי את המטרות שלי, שבזכות הקורונה תפילת שחרית נכנסה ללוח הזמנים הקבוע שלי, ואפילו לימוד יומי. מי היה מאמין?

לנסות בלי פחד

לפני שנים, שהבכורה שלי הייתה בת שתים עשרה, פתחתי את הארון שלה ולהפתעתי גיליתי רשימת מטרות לחופש הגדול. 'לחזק את הקשר עם האחים', כתבה שם המתוקה הזאת, 'לשחק איתם לפחות פעם בשבוע' – פתאום הבנתי למה היא מציעה לכולם בכל שבת לשחק איתה קלפים. 'לאכול בריא', 'לעשות ספורט', 'ללמוד אנגלית'.

מה שמפתיע הוא שלא זכרתי שדיברתי או הטפתי על כמה כדאי להכין רשימת מטרות ורצונות לקראת תקופה משמעותית כמו חופש גדול, תחילת שנה או יום הולדת. מה שלא מפתיע הוא, שהילדים לומדים מאיתנו גם בלי לדבר. את רוצה שהילדים שלך ינצלו את הזמן – התנהגי כך! נצלי את הזמן.

אפשר גם לדבר, למה לא? על שנה חדשה וחלומות ורצונות. אפשר גם לחשוב יחד מה היינו רוצים שיקרה השנה. מעניין מה הילדים יגידו. אולי יותר זמן משפחתי יחד, אולי טיולים, אולי יותר אורחים. זאת שאלה נהדרת לשולחן השבת.

לעיתים ההחלטות החדשות מלוות בכאב ובחשש. כאבים על החמצות עבר, על אינסוף הבטחות שלא קוימו ולא כובדו. והילד, כמה קטן ככה מיואש. רק בן עשר, וכבר לא מאמין שיצליח. גם האימא. למה לכתוב שוב דיאטה אם כבר עשרים שנה אני מנסה ורק עולה במשקל? כמה טוב לשתף בסיפורי כישלון.

"כן, אתם זוכרים את השנתיים שעשיתי תרגילי עיניים בכל יום וגיליתי שרק עלה לי המספר ולא הצלחתי להוריד? שהבטחתי לעצמי שאכתוב ספר ורק שני הפרקים הראשונים מוכנים?" אנחנו לא מצליחים הכול, אבל לפחות מנסים את מה שבידינו. אפילו לדבר על הרצונות שלנו זה כבר צעד. בואי תהיי את הראשונה. שתפי בחלומות שלך, ברצונות שלך, והם כבר ילמדו ממך.

חלום גזור

במוצאי יום כיפור מגיע השלב השני – יצירת לוח חלום. אני מזמינה את הילדים ואנחנו פורשים על הרצפה מגזינים של 'פנימה' ו'אותיות וילדים' (מודה באשמה), ובמעט תחושת חילול הקודש גוזרים את החלומות שלנו מתמונות ומילים שאנחנו מוצאים, ויוצרים על עטיפת היומנים שלנו קולאז' מהמם, שיזכיר לנו בכל יום את שאיפותינו, רצונותינו ותשוקותינו.

וכמו שכתב הרב שטיינזלץ זצ"ל (אור פני מלך): "האדם צריך לשאוף מעלה מעלה ולחלום חלומות גבוהים, ככל שיחלום יותר, כך יותר דברים יצליחו…"

מאת: תמר נזרי

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה