כשעיצוב אמנות ורפואה נפגשים: בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים והמרכז הרפואי שערי צדק יפתחו מיזמים ייחודים למענה לאתגרי הקורונה

המיזמים יפותחו בזכות מענק מטעם הקרן לירושלים בנושא חדשנות ופיתוח הקהילה היצירתית בירושלים בהיבטי הרפואה

הקרן לירושלים באמצעות תומכיה מארה"ב הודיעה על השקת קרן חדשנות בתחומי התרבות והקהילה כשמטרתה לסייע ולהבטיח את היצירתיות והחדשנות של מוסדות וארגוני תרבות חברה וקהילה ולסייע ביצירת מודלים חדשניים לעבור את התקופה חסרת התקדים הנוכחית, דבר אשר יאפשר להם צמיחה לאחר היציאה מהמשבר. מיזם זה צמח מתוך צורך ממשי המשלב באופן סינרגטי בין חוזקותיהם של שני מוסדות ירושלמיים ותיקים – האקדמיה בצלאל והמרכז הרפואי שערי צדק, לכדי השפעה על שני סוגי קהילות – הקהילות המקצועיות (היצירתית והרפואית) והקהילה העירונית בכללותה. 

הפרויקט יפגיש בין צוותים רפואיים למעצבים ואמנים, יקדם מיזמים משותפים אשר יתנו מענה לאתגרים שהציבה מגפת הקורונה, וזאת תוך כדי ליווי מקצועי הן מצד המרכז הרפואי שערי צדק והן מצד מרכז היזמות של האקדמיה בצלאל – "מעבדה 212". שיתוף הפעולה צפוי לחזק את הקשר בין קהילת המעצבים לבין הקהילות השונות בעיר ויקדם פרויקטים משותפים בעלי פוטנציאל התרחבות כלכלית.

המגיפה הוכיחה כי משימתו של בית חולים עירוני אינה רק רפואית, אלא שהוא נושא בתפקיד חברתי מרכזי – ביה"ח נטוע בלב הקהילה אותה הוא משרת, מהווה גורם המשפיע על המרקם העירוני ותורם רבות לחוסנה של האוכלוסייה. לבית החולים תפקיד חשוב מעבר לטיפול הקליני בזמן מגיפה – עליו לחזק את תחושת האמון של התושבים בעיר ולהפחית את תחושת הניכור כלפי המערכת. נושא זה חשוב במיוחד בימים של ריחוק חברתי בהם פערי ידע וחשש מפני הדבקות מביאים להימנעות מקבלת טיפול רפואי. על בית החולים להכיר את המאפיינים והמורכבויות של הקהילות השונות המרכיבות את העיר, וללמוד את הצרכים הייחודיים לכל קהילה. 

במקביל, המגיפה הדגימה עד כמה שברירית הקהילה היצירתית בירושלים – מגבלות התנועה שברו את מטה לחמם של רבים מהיוצרים בעיר, ופגעו אנושות בכלכלה היצירתית הירושלמית. רבים מבין היוצרים בעיר – בהם אמנים, מעצבים, אנשי קולנוע, מפיקים, אנשי תאטרון ועוד, מנועים מלנצל את יכולותיהם וכשרונם, ולמעשה נותרים חודשים ארוכים ללא מענה תעסוקתי ויצירתי. 

"שיתוף הפעולה בין שערי צדק והאקדמיה בצלאל יקבל תנופת צמיחה בעקבות המענק של הקרן לירושלים" מסרו ד"ר רננה אופן וד"ר יואב פרידמן, מנהלי הרשויות למו"פ של שני הארגונים, "החיבור בין עיצוב ורפואה הוא מפרה וייחודי, ובאמצעות התמיכה של הקרן ירושלים יאפשר לקדם פרויקטים לטובת הקהילה הירושלמית ולסייע עם ההתמודדויות המורכבות של התושבים בתקופה מאתגרת זו".

"הקרן לירושלים באמצעות תומכיה מארה"ב, שמחה להיות שותפה לפרויקט החדשני של האקדמיה בצלאל והמרכז הרפואי שערי צדק", אומרת רות דיסקין מנהלת מחלקת הפרויקטים בקרן לירושלים. "הפרויקט הנבחר מציג יצירתיות בהתמודדות עם מגבלות הקורונה, מאופיין בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בירושלים ומעשיר את הסצנה הקהילתית בעיר".  

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה