אורו של עולם: מתכונים למנות ירושלמיות

  בחול המועד האחרון עלינו לרגל, כהרגלנו ברגלים. החנינו את הרכב במרחק הליכה מכובד מהכותל והתחלנו לצעוד. עומס החום היה כבד והגביר את המאמץ הנדרש. הרגשתי שאני רוצה להתאמץ על זה. להרגיש את המאמץ הפיזי בכל הגוף ובכל זאת לעלות לירושלים! כמה לא מובן מאליו לעלות לירושלים. לא העזתי להגיד בקול שהיו רגעים השנה שלא ידעתי אם

 

בחול המועד האחרון עלינו לרגל, כהרגלנו ברגלים. החנינו את הרכב במרחק הליכה מכובד מהכותל והתחלנו לצעוד. עומס החום היה כבד והגביר את המאמץ הנדרש. הרגשתי שאני רוצה להתאמץ על זה. להרגיש את המאמץ הפיזי בכל הגוף ובכל זאת לעלות לירושלים!

כמה לא מובן מאליו לעלות לירושלים. לא העזתי להגיד בקול שהיו רגעים השנה שלא ידעתי אם נוכל לפסוע בשביליה של ירושלים בהליכה קלילה, עם עגלה וילדים שרצים קדימה ומדקלמים שירי ירושלים של זהב.

בימים מלאי חוסר ודאות מצאתי נחמה בבירה שלנו. באורה של ירושלים. בשייכות, באחדות, בייחודיות שיש רק לה. רק לנו. משהו באור המיוחד שלה שמורגש בעולם כולו.

כשהגענו לכותל לא הצלחתי להתפלל, אך הדמעות זלגו מעצמן ובכי התפרץ. כל חיי אני עולה לירושלים בחול המועד, אך השנה כלום לא היה אותו דבר. 

אני רוצה לזכור להודות על ירושלים לא רק בשעת משבר. ממש בכל יום ויום. להודות על האור הגדול הזה שיש לעם ישראל בארץ ישראל. 

לכבוד יום שחרור ירושלים, הכנתי מנות ירושלמיות שמזוהות עם העיר והפכו להיות חלק בלתי נפרד ממנה.

יום ירושלים שמח! שלכן, אלינור 

קוגל ירושלמי 

הקוגל הקנוי והמוכר הוא חלק בלתי נפרד מהקידושים בבית הכנסת. ההתלהבות סביבו כה רבה עד שהחלטתי להכין את אותו קוגל בדיוק גם בבית. טוב, לא ממש בדיוק, אבל הטעם דומה, רק עם ניחוח ביתי מדהים. פס של קוגל ביתי עם צלחת חמוצים ליד תקפיץ גם אצלכן בבית את הקידוש בכל שבת בבוקר. 

צילום: טל מרנץ

החומרים:

1 חבילת אטריות דקות (400 גר')

מים 

1 כוס סוכר 

½ כוס שמן 

1 כפית פלפל שחור 

1 כפית מלח 

4 ביצים 

 

אופן ההכנה:

  1. מבשלים את האטריות במים לפי הוראות היצרן ולאחר הבישול מסננים היטב. 
  2. בסיר קטן (רצוי לא מאלומיניום, עם ציפוי נון־סטיק) מכינים את הקרמל: מחממים כוס סוכר חצי כוס שמן ומבשלים עד שהסוכר נמס ומשחים ונעשה לקרמל. לאחר שהסוכר נמס לגמרי, מסירים את הסיר מהאש. 
  3. בעוד הקרמל חם, מוסיפים את האטריות לסיר, מערבבים ומתבלים במלח ובפלפל שחור. כמות הפלפל תקבע את מידת החריפות של הקוגל. ממתינים כמה דקות עד שהאטריות מתקררות, ומוסיפים את הביצים. 
  4. משמנים שתי תבניות מלבניות ומניחים בהן את הבלילה עד לשלושת רבעי גובה התבנית. אופים בתנור בחום של 120° למשך שעתיים, עד שהקוגל עשוי ויציב וחלקו העליון שחום וקראנצ'י. 
  5. לפני ההגשה מחממים על הפלטה. מגישים לצד מלפפון חמוץ. 

 

בייגל ירושלמי

בצק שמרים אוורירי מצופה בהמון שומשום, לצד זעתר עם שמן זית, יוצרים את הטעם הכי ירושלמי שיש. כאילו הבייגל נחת ישר מהדוכן אל השולחן אצלכן במטבח. 

צילום: טל מרנץ

החומרים:

1 ק"ג קמח

2 כפות שטוחות שמרים 

1 כף מלח

4 כפות סוכר

3 כוסות מים 

½ כוס שמן 

מים

1 כוס שומשום 

מלח גס

מעט שמן לציפוי

 

אופן ההכנה:

  1. מערבבים בקערה את כל החומרים היבשים: קמח, שמרים, מלח וסוכר, ולאחר מכן מוסיפים לקערה את המים והשמן. לשים היטב עד לקבלת בצק אחיד וחלק, ומניחים להתפחה למשך שעה.
  2. מחלקים את הבצק ל־8 עיגולים. מרדדים כל עיגול ומגלגלים אותו לאורך, כמו רולדה. מחברים את הקצוות של כל גליל ליצירת מעין חישוק מוארך, ומשטחים את הבצק מעט. מניחים את חישוקי הבצק להתפחה למשך 10 דקות.
  3. מסדרים צלחת עם מים וצלחת נוספת עם שומשום. טובלים את חישוקי הבצק במים ולאחר מכן בשומשום, ומסדרים אותם בתבנית אפייה. 
  4. אופים בתנור במשך כ־25 דקות בחום של 180° עד שהבייגל מזהיב. לאחר האפייה מברישים במעט שמן ומפזרים מלח גס. 

 

מעורב ירושלמי

הוא טעים בפיתה טרייה עם סלט קצוץ וטחינה מעל, וגם לצד מנת ירק או פחמימה כמו אורז, פתיתים או פירה. התיבול צריך להיות חזק ומשמעותי, אז אל תפחדו להוסיף תבלינים בנדיבות. 

צילום: טל מרנץ

החומרים:

½ ק"ג חזה עוף

¼ ק"ג טחול

½ ק"ג פרגיות 

2 בצלים גדולים 

1 כפית פפריקה

1 כפית תבלין עוף/מעורב/על האש 

½כפית כמון 

מלח ופלפל לפי הטעם 

4 כפות שמן

 

אופן ההכנה:

  1. פורסים את הבצלים לעיגולים דקים ומטגנים אותם ב־4 כפות שמן עד שהם רכים ועשויים היטב. מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב, עד שהשמן נעשה אדום וסמיך.
  2. מוסיפים לסיר את חלקי העוף הקצוצים ומבשלים תוך כדי ערבוב במשך כ־20 דקות או עד שכל החלקים עשויים היטב. 
  3. מגישים בפיתה טרייה עם סלט קצוץ, קצת חריף וטחינה מעל. 

 

מתכונים נוספים נמצאים בגיליון אייר תשפ"ד,

לעוד תוכן ערכי, נשי וישראלי הצטרפי היום למגזין פנימה, להצטרפות לחצי כאן

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה