לראשונה בעולם: במקום ניתוח לב פתוח מומחי מערך הלב בשערי צדק החדירו סכין ללבה של בת 96 דרך כלי הדם

הניתוח בוצע באמצעות פיתוח ישראלי חדש, סכין זעירה בגודל מילימטרים ספורים המוחדרת בצנתור ומאפשרת לנתח דרך הצנתר מבלי להפסיק את פעילות הלב. את הסכין פיתחו מומחי הלב של שערי צדק, בהובלת, ד"ר דני דביר, מנהל מחלקת צנתורי הלב בבית החולים, המומחה בשיטות צנתוריות ייחודיות, בשיתוף עם חברת פיקארדיה הישראלית.

 

במערך הצנתורים במרכז הרפואי שערי צדק שערי צדק ציינו השבוע רגע היסטורי בתחום הקרדיולוגיה, בניתוח לב שבוצע, לראשונה בעולם בצנתור.

אנט קרון בת ה-96, שעברה את הניתוח הראשון מסוגו בעולם אובחנה עם חסימה במסתם הלב שגרמה להידרדרות ביכולת התפקוד שלה וסיכנה את חייה. מומחים רבים סרבו לנתחה מפאת גילה ובצנתור לא ניתן היה לטפל בה ללא הפיתוח החדש, "הגעתי למצב שבו פעולות שיכולתי לבצע בקלות בעבר הפכו קשות יותר ויותר. פניתי למספר רופאים בארץ אך לכולם הייתה אותה התשובה, עדיף להישאר עם החסימה ולא להסתכן". כך מספרת.

הניתוח בוצע באמצעות פיתוח ישראלי חדש, סכין זעירה בגודל מילימטרים ספורים המוחדרת בצנתור ומאפשרת לנתח דרך הצנתר מבלי להפסיק את פעילות הלב. את הסכין פיתחו מומחי הלב של שערי צדק, בהובלת, ד"ר דני דביר,  מנהל מחלקת צנתורי הלב בבית החולים, המומחה בשיטות צנתוריות ייחודיות, בשיתוף עם חברת פיקארדיה הישראלית.

לדברי ד"ר דביר במהלך צנתור להשתלת מסתם לב, עלי המסתם מוסטים הצידה על ידי המסתם החדש. בחולים בהם עורקי הלב נמצאים ממש בסמוך למסתם, העלים שידחפו עלולים לחסום את הזרימה ללב ולגרום להתקף לב מסוכן. וכך ישנה אוכלוסיית מטופלים גדולה שנותרה ללא טיפול מתאים.

"נדרשנו לחשוב איך לחתוך את העלה העלול לגרום לסיבוך ופיתחנו סכין מתקפלת קטנה בגודל מספר מילימטרים שניתן להחדיר ללב דרך כלי הדם ולבצע את הניתוח בזהירות מרבית". מציין ד"ר דביר. "הפיתוח החדש משלים קשת של פתרונות ייחודיים לתחום צנתורי הלב ומקדם אותו לעידן בו כל האפשרויות פתוחות".

אנט שוחררה לביתה בתוך 48 שעות לביתה מתום הניתוח ותוכל לשוב לפעילות מלאה בקרוב.

בשביל אנט ומטופלים רבים נוספים מדובר בבשורה של ממש, "עולם הרפואה התפתח כל כך בשנים האחרונות". כך מספרת, "בשנות ה-30 לחיי התחלתי בעבודתי כאחות, החלוקה בתחומי הרפואה אז הייתה בסיסית ביותר. היום אפשר לבצע פעולות מורכבות ללא חיתוך, זה פשוט מדהים! הודות לטיפול החדשני הזה אוכל לשוב ולבצע את הפעולות אותן ביצעתי כמו שחייה והליכה קלה. אני מתגעגעת לבלות עם הנכדים והילדים, וקוראת לכולם לצאת ולהתחסן. אני מרגישה נפלא. כבר התחסנתי ואני מזמינה את כולם לעשות זאת כדי לשוב לשגרה".

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה