צום ברפואה הטבעית

צום יום כיפור שחל החודש הוא הזדמנות לדבר על הצום ברפואה הטבעית.  הצטברות פסולת היא אחת הסיבות העיקריות למחלות בגופנו. הפסולת יכולה להגיע ממקורות חיצוניים כמו מזון מעובד, חומרים מזיקים ואכילת יתר, וגם ממקורות פנימיים, כתוצאה טבעית של הליך חילוף החומרים בגופנו.  בעולמנו המעורבב טוב ורע, תמיד יהיה מיותר. גם אם המזון שלי אורגני וטבעי,

צום יום כיפור שחל החודש הוא הזדמנות לדבר על הצום ברפואה הטבעית. 

הצטברות פסולת היא אחת הסיבות העיקריות למחלות בגופנו. הפסולת יכולה להגיע ממקורות חיצוניים כמו מזון מעובד, חומרים מזיקים ואכילת יתר, וגם ממקורות פנימיים, כתוצאה טבעית של הליך חילוף החומרים בגופנו. 

בעולמנו המעורבב טוב ורע, תמיד יהיה מיותר. גם אם המזון שלי אורגני וטבעי, בתהליך עיכולו יהיו חומרים שייספגו בגוף, ואילו אחרים יופרשו החוצה בשל היותם מיותרים לקיומו השוטף. 

כל עוד הגוף מצליח לסלק את חומרי הפסולת באותו קצב שהם נוצרים, הגוף נשאר במצב נקי ובריא.

אם המצב אינו כך והפסולת אינה מופרשת לאלתר, היא מתחילה להצטבר בגוף, בכמות שהולכת וגדלה וגורמת לשיבושים בתפקודיו השגרתיים. 

הדרך המהירה והיעילה ביותר לפינוי הפסולת היא צום מים. "צום" פירושו הימנעות מכל סוג של מזון. הדבר היחיד שהאדם הצם מכניס לגופו הוא מים, ומים בלבד. לאחר 48 שעות שבהן אין כניסת מזון לגוף מתחיל תהליך של אוטוליזה – פירוק עצמי. המפליא בכל הסיפור הוא שהגוף יודע לפרק קודם את הרקמות הלא חיוניות, כמו רקמות שומן, שבהן מצטברת הכי הרבה פסולת, וכן מיומות וציסטות, שומות ושאר מיני גידולים (למעט סרטן). רק אחר כך הוא יפנה לפירוק רקמות שריר. רקמת הלב כמעט לא תיפגע (1%), ורקמת המוח לא תיפגע כלל.

במהלך הצום מתרחש בגוף ריפוי המתאפשר הודות לכך שאנו נותנים לגוף מנוחה, שהיא התנאי הראשון לכל החלמה. הצום נותן לאיבר החולה מנוחה פיזיולוגית המאפשרת ניקוי של חומרי הפסולת והתחדשות התאים. הניסיון מראה כי שיטת הטיפול בצום מועילה במחלות רבות ובהן אנמיה, שיגרון, דלקת בקיבה, מחלות לב, מחלות אוטואימוניות, בעיות עור, מחלות תשישות כרונית ועוד. 

חשוב לציין כי צום רפואי חייב להתבצע תחת פיקוח רפואי צמוד ואין לעשותו ללא השגחה מקצועית! 

 

אז מה עושים? 

גם אם מדובר בצום בן יום אחד – ובמיוחד אם הוא צום דתי, שאינו כולל שתיית נוזלים – לעתים בגלל רעילות הפסולת שמתפנה מהגוף, נחווה תופעות כמו כאב ראש, סחרחורת, בחילה וגירויים בעור. על מנת להקל את תופעות הניקוי כדאי להכין את גופנו אליו: 

שבוע לפני הצום:

מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת קפה, תה, חומץ, סוכר, אלכוהול, חומרים משמרים וצבעי מאכל, להרבות בתזונה צמחית חיה (פירות, ירקות ואגוזים), ולאכול מנת עמילן אחת בלבד ביום, בכמות שאינה עולה על כוס (דגן מבושל/בטטה אפויה). 

שלושה ימים לפני הצום: 

כדאי להימנע לחלוטין מחלבון מהחי. 

בארוחה האחרונה לפני הצום:

  • להעדיף פחמימות בעלות ערך גליקמי נמוך כמו דגנים מלאים או לחם מלא. 
  • לאכול סלט ירקות גדול עשיר בסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע למשך זמן ארוך יותר.
  • לאכול מנת חלבון קטנה להארכת תחושת השובע. לאכול כמות קטנה של שומן כמו שמן זית או טחינה. 
  • להמעיט בתבלינים ובמלח שעלולים להגביר את תחושת הצמא. 
  • לוותר על קינוח שמעלה בצורה חדה את רמת הסוכר בדם לטווח הקרוב אך גורם לירידה חדה ברמתו לאחר העיכול, מה שעלול לעורר תחושת רעב עוד באותו ערב. 

ביציאה מן הצום:

דבר ראשון, לשתות שתי כוסות מים בטמפרטורת החדר. ללגום לאט. לאחר רבע שעה – המזון הראשון שאוכלים הוא פירות טריים עסיסיים או מיץ ירקות. לאחר לפחות שעה, רק אם עדיין רעבים – צלחת מרק קטנה. 

שיהיה גמר חתימה טובה וצום קל ומועיל!

מתוך גיליון תשרי תשפ"ד

להצטרפות למגזין פנימה לחצו כאן

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה