כמו זוג עיניים

לאחר שנה של זום ולקראת שנת הלימודים הבאה מה בכל זאת ניתן לעשות על מנת לשמור על ראיית הילדים?

מגפת קוצר הראייה (או בשמה הרפואי מיופיה) הולכת ומחמירה בשנים האחרונות בעקבות אורך החיים המודרני שמביא את ילדינו לשהייה ממושכת בתוך הבית ולישיבה מול מסכים.

"נכון להיות מדובר על 40% מהישראלים שסובלים מבעיית ראיה, אך אנו יודעים שהמספרים ממשיכים לעלות מידי שנה – הן בשל חשיפה מוגברת למסכים, והן בשל מיעוט השהיה מחוץ לבית. שתי מגמות אותן הקורונה הקצינה אף יותר", מרחיבה אורטל סבג אופטומטריסטית בכירה ומנהלת חטיבת מחקרים בחברת –      CooperVision.

מחקר ישראלי שנערך בראשותו של פרופ' יאיר מורד, ראש מחלקת עיניים ילדים בבית החולים יצחק וכלל 150 ילדים בגילאי 6-12, השווא בין קצב העלייה של קוצר הראיה ממרץ 2019 עד מרץ 2020 (לפני סגר הקורונה) לבין קצב עליית המספר בתאריכים מרץ 2020- מרץ 2021 בשנה שבה התקיימו שלושת הסגרים המשמעותיים בישראל. ממצאי המחקר מצביעים על עליה של כ- 30% בקצב עליית המספר בקרב הילדים שנבדקו במהלך תקופת הקורונה (מרץ 2020-מרץ 2021) יחסית לקצב העלייה בשנה שקדמה לה. לא רק בישראל הובילה הקורונה להידרדרות ניכרת במצב הראיה של הילדים: מחקר שנערך בסין ובדק את ראייתם של 123,535 ילדים בגילאי 6 עד 13 – לאחר סיום הסגר הראשון, בחודש יוני תוך השוואת התוצאות לבדיקות הראייה של ילדים באותם הגילאים בחמש השנים שלפני הקורונה. המדענים מצאו הידרדרות בראייה, בתוצאות דרמטיות יותר מן המצופה. בגילאי שש, למשל, מצביעים הממצאים על קפיצה של מעל 400%: מ-5.7% ילדים בלבד שסבלו מקוצר ראייה בשנת 2019, ל-21.5%, כלומר כל ילד חמישי, בסוף הסגר הראשון ב-2020.

פרט לתלות המוחלטת במשקפיים או בעדשות מגע, קוצר ראייה שמתחיל בגיל 6 או 7 יחמיר במרוצת השנים כאשר ככל שהמספר גבוה יותר כך גדל הסיכוי לפתח מחלות עיניות כמו סיכון מוגבר למחלות עיניים, היפרדות רשתית, קטרקט, פזילה, גלאוקומה ואפילו סיכון מוגבר לאבדן ראייה.

 

אז איך נוכל להאט את קצב התפתחות קוצר הראייה בילדים?

 

  1. עודדו את הילדים לצאת החוצה – פעילות מחוץ לבית באור יום הוכחה כיעילה בעיכוב זמן הופעת קוצר הראייה ובהאטה של התקדמות קוצר הראייה.
  2. האריכו ככל הניתן את זמן השהייה מחוץ לבית – ככל ששוהים זמן רב יותר תחת כיפת השמיים, ישנה ירידה של שכיחות קוצר הראייה. מחקר מצא שאפילו הוספה של 40 דקות בלבד ביום של שהייה מתחת לכיפת השמיים – תצמצם את שכיחות קוצר הראייה אצל ילדי בית הספר.
  3. הרימו את העיניים – במידה ויושבים מול מסך מחשב / טאבלט /טלפון נייד לזמן ממושך, יש לבצע הפסקות מפעם לפעם על מנת לתת לעיניים לנוח ולהסתכל גם למרחק גדול יותר.
  4. שמור מרחק – מידת הקרבה למסך משפיעה גם היא על הנזק המצטבר. כשיושבים מול מסך כלשהו כדאי להשתדל שלא להיצמד אליו יתר על המידה עם העיניים.
  5. תזונה – נמצא כי ויטמינים ומינרלים מסוימים יכולים לסייע בהגנה על העין ושמירה על בריאותה. מזונות שעשירים בוויטמין C, B2, A, אבץ ואומגה 3 כמו למשל גזר (כדברי המיתוס הידוע), תרד, ברוקולי, ביצים, שקדים, דגים ודגנים מלאים.
  6. התייעצו עם הרופא לגבי טיפול – לצד פתרונות תיקון ראיה כמו משקפיים ועדשות מגע, קיימים כיום מספר פתרונות להאטת קצב גדילת המספר כמו עדשותמגע מולטיפוקל, עדשות ללילה וטיפות אטרופין, שנמצאו יעילות בהאטת התפתחות קוצר הראייה.

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה