מיזמי השידוכים החדשים!

בשנתיים האחרונות נראה שעולם מציאת השידוך עובר מתיחת פנים. משפטים כמו "נפגשנו באתר הכרויות" או "הכרנו דרך אפליקציה" הם כבר לא מקור לבושה ואינם נלחשים בשקט מפה לאוזן של חברה נאמנה. להיפך, זה צעיר, מחובר ומעודכן.                                       

בשנתיים האחרונות נראה שעולם מציאת השידוך עובר מתיחת פנים. משפטים כמו "נפגשנו באתר הכרויות" או "הכרנו דרך אפליקציה" הם כבר לא מקור לבושה ואינם נלחשים בשקט מפה לאוזן של חברה נאמנה. להיפך, זה צעיר, מחובר ומעודכן.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

מיזמי ההיכרויות החדשים מבקשים להיות קשובים ומדברים על אמינות גבוהה וסינון. לא עוד פרופילים שקריים ודייטים הזויים, אלא אפליקציות ידידותיות למשתמש וטכנולוגיה שמגויסת לטובת התאמה גבוהה על ידי פיתוח ודיוק מתמיד.

גם השדכנית בדמות ינטל, הן 'כבר לא מה שהיה פעם'. משקל רב מונח היום לא רק על ההתאמה עצמה אלא על ליווי הזוגיות המתהווה על ידי סדנאות, מנטורים, שיעורים והדרכות. יצאתי לסקור את מיזמי השידוכים החדשניים והמקוריים ביותר ולדבר עם העומדים מאחוריהם הפועלים בלב רגיש ועם לא מעט מעוף ויזמות.

                                                                                                                       

רחלי הומינר – אתר הבאר

 

מים חיים

את האתר 'הבאר', שעלה לאוויר לפני כחודשיים בלבד, הקימה רחלי הומינר, שדכנית ותיקה, מוכרת, אהודה ושונה מאוד בנוף המגזרי. השיחה איתה חמה וזורמת, ואני מבינה איך היא יושבת זמן רב עם כל אחד ואחת, מבינה לליבם וממשיכה ללוות אותם במסע למציאת בן זוג.

את כל פעילותה בתחום השידוכים עושה רחלי לעילוי נשמת אחותה, אודליה פינקלר לבית משפחת תורג'מן, שנהרגה לפני שמונה שנים. "אודליה הייתה אמא לשני בנים" מספרת רחלי "שידוכים היו בדמה והיא הייתה בטלפונים רבים איתי, אפילו בחתונה שלה היא חשבה על שידוכים".

איך התחיל הרעיון להקים אתר?

"שמעתי על המון בנות שלא הרגישו בטוחות להיכנס לאתרים הקיימים כי היו שם מקרים לא לעניין. בחורה שפתאום בדייט מופיע לה גבר בן 56, אחרי שבאתר מסוים הוא הציג את עצמו כבן 40. אישה ששמה תמונה ישנה ופתאום היא 20 קילו יותר, אפילו ערבי שהציג את עצמו כיהודי. אני לא רוצה גיבורי מקלדת" אומרת הומינר נחרצות "אלא אנשים אמיתיים שרוצים להכיר בפשטות ובטוב ולמטרת חתונה. רציתי להקים משהו חדש, מקום שרואה אותך כפי שאת, אתר ממקור של אמת. גם אם האמת לא תמיד מחמיאה- תביאי אותה ואיתה נעבוד".

 

אז איך זה עובד?

"דבר ראשון אנחנו מבצעים אימות נתונים ודורשים תמונה עדכנית, אחר כך ישנם שני מסלולים לבחירה- היכרות חופשית באתר או מסלול בליווי שדכנים. המיזם הזה עונה על הצורך ברמת אמינות גבוהה, כל אחד חייב להציג תעודת זהות ומי שלא מוכן, לא יכול להיכנס. המנגנונים האלו יוצרים בטחון ומוגנות".

הומינר לא רק מבקשת מהמשתתפים במיזם שלה אמת, אלא גם מסתכלת בעצמה על המציאות כפי שהיא, ולא מנסה לייפות או להתחנחן. "קשה לשכנע גברים לצאת אם אין מציאת חן" היא אומרת, ונראה שליבה כואב את כאבן של רווקות המגזר "נשים לעומת זאת ממש מוכנות להתפשר, שלא תדעי על מה. אלמן או גרוש ילדים יכול בקלות לקחת רווקה, אבל גבר בן ארבעים לא ייקח אישה בת ארבעים. גם בחורה עם נראות חיצונית קצת שונה צריך ממש ליחצן, זה ממש מסע הישרדות".

את לא היחידה שמרגישה פער מובהק בין גברים לנשים בעולם הדייטים. מה לדעתך גורם לזה?

"בהכללה גברים פחות לחוצים להתחתן, הם יכולים לדחות את החתונה ומאגר הנשים האופציונליות רק יגדל. רווקות עובדות יותר על הנפש ובונות את עצמן וגברים פחות נמצאים שם, וכך נוצר פער גדול".

מה תפקיד השדכן במרחב הזה?

"לראות מעבר. מעבר לנתונים היבשים, להסתכל בעין טובה על האדם. רווק הוא לא מוצר שקונים בחנות, הוא אדם שלם".

אני מבקשת מרחלי טיפ שהיא מוכנה לחלוק עם רווקים ורווקות, וללא היסוס היא עונה: "מניעה. לא להגיע לגילאים מבוגרים. צריך לעמול על קבלת החלטות, על איך להתנהל, יש אחריות של אדם על עצמו ויש אחריות של הסביבה לראות את הרווקים ולחשוב עליהם".

בינה יתרה

עבור מעיין סיני, מנכ"לית ומייסדת 'אלגו' יחד עם יובל דה רוס, הביטוי "בינה מלאכותית" ברור לגמרי. אבל עבורי מדובר ב"באז וורד", מילה שיש סביבה הרבה רעש אבל לא ברור בדיוק מה היא.

מעיין עושה לי קורס מזורז במדעי המחשב ומסבירה לי את יסודות התחום, "פעם בשביל ללמד מחשב להבדיל בין מטוס לציפור למשל היו מודדים בדיוק את הצורה, את הגודל של האף והכנפיים והמחשב היה מזהה את ההבדלים ביניהם" היא אומרת "היום, מראים למחשב המון תמונות של מטוס והמון תמונות של ציפורים והוא מבין מה שייך לאיזו קבוצה, בדומה להבנה אנושית שמסיקה מסקנות. לכן, בהתאמת בני זוג זה לא שאם היא אוהבת לטייל והוא אוהב לטייל אז האלגוריתם מתאים ביניהם, אלא מכניסים המון נתונים והמחשב מוצא ביניהם התאמות שיכולות להיות נסתרות מהעיניים שלנו".

אפלקציית אלגו קרויה על שם הלב של המיזם: האלגוריתם. היוזמה הסופר טכנולוגית הזו נולדה מתוך עבודה משותפת של בוגרי יחידות טכנולוגיות בצה"ל שרצו לרתום את הידע והכלים שקיבלו בשירותם הצבאי- כדי לשדך. האם הטכנולוגיה שעוזרת להגן על מדינת ישראל יכולה גם להוביל להיכרויות ולחתונה? מסתבר שכן.

אלגו הוא בעצם בוט חביב שמתכתבים איתו דרך הווטסאפ, הוא לומד את המשתמש בעזרת שאלון רציני ומקיף ומשתמש בבינה מלאכותית כדי להציע לו הצעה שסיכויי ההצלחה שלה גבוהים. אלגו היא עמותה ללא מטרת רווח, מאחוריה עומדים עשרות פעילים ואנשי צוות. יומיים בלבד לאחר השקתה הצטרפו אליה כבר אלפיים מנויים ונכון למועד כתיבת שורות אלו, חצי שנה בלבד לאחר הקמתה, היא מונה מעל ל-15 אלף משתמשים.

מה הייחודיות של 'אלגו'?

"קודם כל פרטיות- השימוש באלגו לא מביך ולא מייצר תחושה של 'שוק בשר', הכל עובר דרך בוט. שנית כל- אלגו מציע הצעות מדויקות, הוא מתנהג כמו חבר שמכיר אותך ממש. באתרי היכרויות מלא מתעסקים במראה, בתמונות, וזה מרתיע בציבור שלנו. כאן אתה מקבל בהתחלה הצעה בלי תמונה, זו דרך נעימה ומכבדת".

על בסיס מה בעצם האלגוריתם מייצר את ההתאמות?

"הבינה המלאכותית היא כמו קופסא שחורה. היא מכילה המון המון נתונים, ממקססת ומדייקת, אי אפשר לדעת בדיוק למה היא הציעה את בחורה א' לבחור ב'. יש דברים גם בפעילות האפליקציה עצמה שלא יודעים להסביר, לדוגמא למה בימי חמישי אחוזי המענה צונחים".

מעיין מגלה שלא פעם ולא פעמיים, ניסה הבוט של אלגו לשדך בין אחים או בין זוגות שהיו בעבר נשואים- והתגרשו. כנראה שהוא מבין דבר או שתיים בהתאמות.

איך מתפתחים הלאה? 

"אנחנו עובדים על העלאת אחוזי ההתאמה ומפתחים גרסאות לפי בקשות המשתמשים. לדוגמא הכנסנו את המשתנה של 'מרחק'- כמה רחוק אתה מוכן לנסוע בשביל להכיר? אנחנו מאוד רוצים להתפתח ולפתח התאמה גם לרווקי יהדות התפוצות".

במספרים: 

14,926 משתמשים

3343 זוגות שיצאו לדייטים

11 זוגות מאורסים

84 שאלות בשאלון של אלגו

גילאי 20-120

חצי שנה של פעילות

 

252 דייטים ראשונים

צוריאל גביזון הוא יזם ומייסד "פרויקט 252", חברת "גביזון מקפצה לעסקים" שבבעלותו עובדת עם  דמויות מוכרות היטב במגזר כמו סיוון רהב מאיר, הרבנית ימימה מזרחי ועוד. כנראה שמה שטוב לעסקים- טוב לשידוכים. בשיטוט באתר של 252, רוח היזמות של גביזון ושותפיו ניכרת: המיזם מכונה "פרויקט", משתמש במינוחים מטרתיים ומעוצב בהתאם.

המיזם יצא לדרך לפני כמעט שנתיים, זמן קצר לאחר פרוץ הקורונה, בשעה שעולם הדייטים עמד מלכת נוכח הסגרים וההגבלות. "היה מומנטום מסויים" מודה גביזון "הקורונה הייתה פוש גדול. אבל הפרויקט נולד קודם כל מתוך סיפור אישי, שממנו לקוח גם שמו". מה משמעות המספר המתנוסס בראש המיזם? ובכן, תחזיקו חזק: גביזון יצא עם 252 בנות עד שמצא את בחירת ליבו.

הזוגיות שהגיעה לבסוף, הולידה בו תובנות נוספות על הדרך עצמה, "הבנתי שהבעיה היא לא ההצעות אלא ההדרכה. היום אפשר ללמוד הכל- סינית, חתירה, בישול, אבל יש תחום אחד שחשוב יותר מכולם ואין בו הדרכה מסודרת: זוגיות".

יחד עם דוד דניאל וצוות אתר ערוץ 7, שותפיו לדרך, מיפה גביזון את הנושאים המרכזיים הדורשים ליבון במרחב הפו"פ הדתי. "הגענו לחמישה נושאי ליבה: הרצון לחתונה, הצד המנטלי (חסמים, פחדים, הקשר עם ההורים), האופן בו אנחנו מציגים את עצמנו, הדייטים עצמם- כלומר השיחה הראשונה ולאחר מכן העמקת הקשר, ולבסוף- קבלת ההחלטה". 

גביזון מונה שלושה אתגרים רציניים במציאת זוגיות ובתחזוקה. הראשון הוא ההיצע הבלתי מוגבל. השני הוא הפחד מהחמצה, שנפוץ כל כך בדורנו עד כדי שזכה לכינוי המוכר FOMO (קיצור שלfear of missing out). האתגר השלישי הוא ההליכה אל הלא נודע, שכן בזוגיות, בניגוד לקנייה של מוצר לדוגמא, אי אפשר לבדוק מראש ואין פתק החלפה. 

איך הפרויקט עונה על האתגרים האלה? 

"בכל שבוע יש שני שיעורי זום, המרצים הם יועצים, מאמנים לחתונה או מנטורים כמו שירת מלאך, ד"ר ציפי ריין, הרב מנחם בורשטין, עידית שלו ועוד. השיעורים מעניקים תמיכה בתהליך של חיפוש זוגיות. יש באתר אזור להיכרויות, פעילויות וסדנאות- אפילו סדנת בניית כרטיסיה לאתרי הכרויות. יש גם אירועים שהם פנים אל פנים כמו מעגלי היכרויות וכמובן אפליקציה".

יזמים לא נחים, מה הפרויקט הבא שלך?

"היינו רוצים ליצור מקבילה בציבור הכללי, יש לנו את פרויקט 'אדם שלם' שמכוון לשם. פתחנו גם פרויקט הדרכה לזוגות נשואים שנקרא 'שניים בריבוע' ומתבסס על עקרונות התקשורת המקרבת, ויש עוד הרבה רעיונות".

מה החלום שלך?

"הייתי רוצה שכמו שבגיל 13 קונים לך תפילין- ככה בגיל 22 ירשמו אותך לאתר היכרויות. צריך גם להבין שהדרכה לקראת נישואין היא לא כי 'יש לי בעיה', אלא הפוך, כדי שהדרך לחתונה תהיה קלה ומאירה".

גביזון, שהתחתן בגיל 27, מספר כי שנות הרווקות הקשות הניעו אותו לפעול בנושא "היה ברור לי שמתישהו אני עשה עם זה משהו, שלא סתם הקב"ה הכניס אותי לזה".

במספרים:

3,500 מנויים

17 אלף משתמשים 

גילאי 20-35

160 זוגות שיצאו לדייטים

 

ישנם עוד מיזמים רבים, חלקם הובאו גם בכתבה המלאה.

הכתבה המלאה בגליון ניסן של מגזין פנימה. להצטרפות למגזין לחצי כאן

כתבת: דבורה זגורי

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה