"נשים שלומדות יחד הן כמו לב פועם":הרבנית יסכה רגב בראיון חג למגזין פנימה

 הרבנית יסכה רגב, מנכ"לית איגוד רבני קהילות, מאמינה בחיבור נשי לקודש, בחובתה של כל אישה לממש את שליחותה למען עם ישראל וביכולת לטפח מנהיגות נשית־דתית משמעותית כבר באולפנות. בין ייצוג תורני בוועדות הכנסת, הרצאות לנשים ובניית אסטרטגיה ארגונית, היא מצליחה גם לגדל שבעה ילדים אל בית שכולו עשייה ציבורית בלתי פוסקת | ראיון חג

הרבנית יסכה רגב (36) היא כל מה שלא מצופה ממנה להיות: אישה העומדת בראש גוף רבני, אשת רב שאינה מוכנה להסתפק רק בטייטל הזה, אמא לשבעה ילדים שהיא גם מנכ"לית, יזמית ומאמנת.

רגב היא אישה מרשימה. עמידתה משדרת אצילות ועוצמה, ולא פלא שהחיים גלגלו אותה לתפקידי מפתח. נדמה שהיא נולדה כדי להוביל. את דרכה המקצועית התחילה בתחום החינוך, אך תפנית מפתיעה גלגלה אותה לעשייה ציבורית. זה שנה וחצי שהיא משמשת מנכ"לית איגוד רבני קהילות ישראל, עסוקה בחיבור עם ישראל למורשת היהודית ובמתן כלים מקצועיים לרבנים ולרבניות והפיכתם למנהיגים של ממש.

ימיה נעים בין עבודה פנים־ארגונית, בניית שיתופי פעולה, ייצוג בוועדות הכנסת והנעת תהליכים בעזרת כלים מעולם האימון.

הרבנית יסכה רגב-צילום: נעמה שטרן איפור: רחלי אבודרהם

 

 "הרבה פעמים הרגשתי לבד"

 

עד לפני שש שנים הייתה רגב מחנכת באולפנת מירון בצפון הארץ. היא אף ניהלה את חטיבת הביניים במקום ועסקה בחינוך באופן יומיומי.

בעלה, הרב משה רגב, שימש אז כרב קהילה בשכונת איביקור בצפת, שם התגוררה המשפחה, והיה חבר באיגוד רבני קהילות מתוקף תפקידו. הארגון, שהוקם לפני כעשור על ידי הרב (וכיום חבר הכנסת) עמיחי אליהו, פועל כדי לחזק את מעמד רבני הקהילות ולהעניק לכם כלים מקצועיים, ובמקביל פועל להפצת יהדות ולקירוב לבבות.

בימים ההם הוזמנו הזוג רגב לכנס של האיגוד באילת. יסכה לקחה כמה ימי חופש מהאולפנה והדרימה יחד עם בעלה. "הגענו לאילת ואז ראיתי את הלו"ז של הרבנים, שכלל הרצאות על כתיבת מאמרים, איך בונים שיעורים, רטוריקה ועמידה מול קהל. לרבניות, לעומת זאת, היה שיעור אחד – סדנאות ויצירה".

תחושת ההחמצה הייתה מרה וכואבת, ורגב החליטה שלא לשתוק. "ביום האחרון של הכנס היה פאנל מכובד ומצאתי את עצמי מדברת מול כל הנוכחים על הכוח הנשי הגדול שנמצא כאן. אמרתי שהעולם זקוק לקול שלנו, ואם רוצים לקדם תהליכים תפיסתיים, יש כאן פספוס גדול ביחס לרבניות. הדברים היו נוקבים ויצאו מן הלב, ואחרי שאמרתי את כל מה שהיה לי לומר הלכתי לחדר במלון ובכיתי. התביישתי שאני שוב זאת שתמיד יש לה מה לומר", היא אומרת בגילוי לב.

וואו. אני מניחה שהמון פמיניסטיות, שאולי רחוקות מהשקפת עולמך, היו מזדהות מאוד עם התחושות האלו.

"לא אמרתי את הדברים ממקום מתריס או 'פמיניסטי', ובכלל אני נמנעת משימוש במילה פמיניזם. בתפיסתי אני שואבת את הצמיחה הנשית כחלק ממהלך אלוקי, שבו אט אט הקללה 'והוא ימשול בך' תהפוך לברכה. הברכה תהיה בכך שכל אישה יחד עם משפחתה תוכל לבשר את הבשורה והשליחות הפנימית שלה".

ומה הייתה הבשורה שלך בכנס הזה?

"היה שם חוסר הבנה של המציאות, יחד עם רצון אמיתי לעשות טוב ולקדם תהליכים. אני רק הצבעתי על הפוטנציאל הקיים ברבניות, שמחכה לפרוץ החוצה בדמות שיעורי תורה לנשים, מענה קהילתי ותפיסת רוחב של הנהגת הרב את הקהילה" .

נשמע שהצלחת לשבור שם איזו תקרת זכוכית.

"כבר אמרו לי בעבר שאני 'שוברת תקרות זכוכית'. אבל צריך לדעת שכששוברים זכוכית גם מקבלים שריטות. חוטפים מכל מיני כיוונים. לא תמיד מקבלים את החיבוק והפרגון שזקוקים לו, לעיתים הפרגון הופך לביקורת, ויותר מכך – היו גם פעמים שבהן הרגשתי לבד.

"ברגעים כאלה אני מקבלת כוח מ'נשות העתיד' – כך אני קוראת לאותן נשים שבפועל לא איתי, אבל אני יודעת שלימים הן ידרכו על אדמה נעימה וברורה יותר. אנחנו רגילים לחיות עבר והווה, אבל אני משתדלת להביט לעתיד ולהבין שמה שמתרחש בהווה ישפיע קדימה. הבנתי שבאופן אמיתי אני לא לבד, ושאני משמיעה קול של הרבה נשים".

 

מרבני בית כנסת – למנהיגים

 

חודש אחרי הכנס ההוא, יסכה נוכחה לדעת שתסכולה ודמעותיה לא היו לשווא. היא קיבלה פנייה מהרב שמואל אליהו, נשיא הארגון, ובנו הרב עמיחי, בבקשה להיפגש. בפגישה הוצע לה להקים ולעמוד בראש אגף נשות רבנים ורבניות באיגוד רבני קהילות.

"הם אמרו לי: מי שיודע לחלום – יודע גם להגשים. נקראתי לדגל ואמרתי הנני", מספרת יסכה בחיוך. "עד היום כשאני הולכת לכותל, אני שמה את שתי ידיי על האבנים ואומרת לקב"ה: הידיים האלה שלך ואני כאן לעשות רצונך".

רגב הוכיחה את עצמה מעל ומעבר, והפיחה באיגוד רוח חדשה. עם הזמן מונתה למנהלת התוכן וההכשרות, ולפני כשנה וחצי נכנסה לתפקיד מנכ"לית הארגון כולו.

לטובת התפקיד המכובד עברה משפחת רגב מצפת לרובע היהודי בירושלים. בעלה של רגב, הרב משה, לומד כיום דיינות בישיבת הכותל. שבעת ילדיהם (ישעיה, 16; עילאי, 14; אורי מרדכי, 12; מלכות, 9; ישראל, 5; יהודה לביא, 2.5; ובת ציון, 8 חודשים) הסתגלו גם הם למציאות החדשה, לעיר הקודש ולמוסדות חינוך שונים משהכירו. רגב עצמה החלה ללמוד מאפס תפקיד מאתגר בהרבה.

מה דורש ממך התפקיד?

"להיות במיקרו ובמקרו. לבנות אסטרטגיה – איך מחברים את עם ישראל למורשת ישראל, למסורת. לתת כוח לרבנים ולרבניות על ידי נתינת כלים מקצועיים, להבין איך הופכים מרבני בית כנסת למנהיגים. לצד זה צריך לנהל את כל האגפים של הארגון: אגף חופה וקידושין, אגף תוכן והכשרות, יזמות, חיבור רב וקהילה, חיבור רבני התפוצות לארץ".

פרט לכל אלו רגב אמונה על בניית שיתופי פעולה, ופועלת ליצירת השפעה ארגונית רחבה במישור הלאומי. היא מייצגת את עמדות האיגוד בפני אנשי ציבור, בעלי תפקידי מפתח ובוועדות הכנסת.

מפתיע שתפקיד מנכ"לות בארגון כזה הוא בידיים נשיות, לא?

"בימים האלה, כשחלקים בעם חוששים מפגיעה בזכויות נשים עקב הרפורמה המשפטית, העובדה שאני מנכ"לית אישה בארגון של רבנים מוכיחה שכל הבהלה היא פרי דמיונם".

הראיון המלא עם הרבנית יסכה רגב מתפרסם במגזין פנימה סיוון

להצטרפות למגזין לחצו כאן

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה